Waarom Apple een écht love brand is: wat maakt het merk zo bijzonder?

Waarom Apple een écht love brand is: wat maakt het merk zo bijzonder?

"Apple!" is het meestgenoemde antwoord als we bij de intake van een nieuw branding project aan een klant vragen wie hun merk rockstar is. Met een merk rockstar bedoelen we een merk dat je zelf geweldig vindt, om welke reden dan ook. Een merk dat je aantrekt, boeit, waar je alles over wilt weten, waar je niet over uitgepraat raakt en waar je alles van wilt hebben. Je voelt er wat bij... het is jouw love brand!

Apple Inc., het technologiebedrijf dat bekend is om zijn innovatieve producten zoals de iPhone, Mac en iPad, wordt vaak beschouwd als een love brand. Maar wat maakt Apple nu zo bijzonder?

4 steengoede redenen waarom Apple een love brand is

Reden 1 - Apple is zoveel meer dan technologie

Voor Apple-gebruikers is het merk meer dan alleen technologie. Het is een totaal-ervaring. Van de strakke en minimalistische esthetiek van Apple-producten tot de naadloze integratie tussen apparaten, Apple creëert een merkbeleving die veel verder gaat dan alleen de producten zelf. Gebruikers ervaren het gemak van de gebruiksvriendelijke software, de betrouwbaarheid van de hardware en het gevoel van stijl en innovatie dat ze associëren met het merk. Het gaat om het gevoel dat je krijgt wanneer je een Apple-product gebruikt - het gevoel van kwaliteit, gebruiksgemak en vooruitstrevendheid. Bovendien introduceert Apple vaan producten waarvan je niet eens wist dat je ze nodig had.

Reden 2 - Loyaliteit die dieper gaat dan merkvoorkeur

Apple heeft een zeer loyale klantenbasis opgebouwd. Veel Apple-gebruikers hebben niet alleen de voorkeur voor Apple, maar tonen een diepere emotionele band met het merk. Ze zijn bereid om premium prijzen te betalen voor Apple-producten en blijven herhalingsaankopen doen, wat getuigt van hun loyaliteit aan het merk. Voor veel Apple-gebruikers is het gebruik van Apple-producten een bewuste en onbetwiste lifestyle keuze geworden. Ze voelen zich verbonden met het merk en maken deel uit van de Apple-community.

Uit ervaring kan ik je vertellen hoe loyaal een Apple fan is. Toen wij in 2009 een roadtrip door Californië deden, stond Apple HQ op de Infinite Loop bovenaan ons lijstje. Mijn geluk kon natuurlijk niet op toen we daar dus ook een complete Apple shop ontdekten... Op de bovenste afbeelding zie je mij blij zijn met de eerste sneak peek van The Sims 3.

Apple store California

Reden 3 - Apple fans en gebruikers zijn super betrokken

Apple heeft een enorme actieve community van fans en gebruikers die elkaar ondersteunen, ideeën uitwisselen en discussiëren over de nieuwste Apple-producten en releases. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en samenhorigheid onder Apple-gebruikers. Van online forums tot sociale media-groepen tot de jaarlijkse Apple Worldwide Developers Conference (WWDC), de Apple-gemeenschap is een hechte en gepassioneerde gemeenschap die het merk ondersteunt en promoot.

Reden 4 - Innovatie en branding gaan hand in hand

Apple staat bekend om zijn innovatie en disruptie in de technologie-industrie. Het bedrijf heeft verschillende baanbrekende producten en technologieën geïntroduceerd die de manier waarop we communiceren, werken en leven hebben veranderd. Denk maar aan de introductie van de iPhone die de manier waarop we smartphones gebruiken revolutioneerde, of de lancering van de App Store die een hele industrie van mobiele apps heeft gecreëerd. Maar het is niet alleen de innovatie zelf, het is ook zeker de branding eromheen. Apple heeft met succes branding strategieën gebruikt, zoals de 'Think Different' campagne.

Zie hieronder de alom bekende Think Different-commercial, waarbij ik het vaak niet eens droog houdt (op 0:57 om precies te zijn). 
 

De 3 lessen die we van Apple kunnen leren en zelf meteen kunnen toepassen op ons eigen merk

Nu we weten wat Apple zo ontzettend goed doet. Hoe vertalen we deze love brand status dan naar onze eigen onderneming? Met andere woorden welke drie lessen kunnen we leren van Apple en meteen toepassen op onze eigen merken?

Les 1 - Creëer een merkbeleving die verder gaat dan alleen je producten en/of diensten

Apple heeft laten zien dat het bouwen van een merkbeleving die de producten overstijgt heel belangrijk is is. Het gaat niet alleen om de functionaliteit van het product, maar juist om de beleving eromheen en om de oplossing die je de klant hiermee aanbiedt (denk aan de bekende boormachine + gat). Denk na over hoe je een unieke merkbeleving kunt creëren die een emotionele band met je klanten opbouwt en hen aanspoort om loyaal te blijven aan je merk. Vind je dat moeilijk? Overweeg dan business coaching op dat vlak.

Mijn hart slaat altijd even over als ik het oude regenboog appeltje ergens zie.

Apple logo

Les 2 - Bouw een actieve community van betrokken fans

Apple heeft een enorme community van betrokken fans en gebruikers opgebouwd die elkaar ondersteunen en het merk promoten. Het creëren van een loyale community rondom je merk kan van onschatbare waarde zijn. Investeer in het opbouwen van een betrokken klantenbestand en creëer platforms of kanalen waar ze met elkaar kunnen communiceren en zich verbonden kunnen voelen met je merk. Ken je onze SYSO Insiders al?

Les 3 - Combineer innovatie met branding

Apple heeft bewezen dat innovatie en branding hand in hand kunnen gaan. Denk na over hoe je innovatie kunt combineren met een loei sterke branding strategie om je merk te onderscheiden en een emotionele band met je doelgroep op te bouwen. Innovatie kan in jouw geval ook een bijzondere insteek of niche zijn waarmee je je onderscheidt van de concurrent. Branding is in dit geval het complete plaatje, van een brand masterplan tot en met een professionele visuele branding.

Als je deze lessen van Apple toepast op je eigen merk, kun je een sterke merkidentiteit en loyaliteit opbouwen, betrokken fans creëren en innovatie en branding effectief combineren om je merk te laten groeien en succesvol te zijn. Onthoudt vooral 'Think Different' en durf je eigen merk op een unieke manier te positioneren om ook een oersterk love brand te worden.

Deze commercial was in 1984 overigens ook ground breaking!



❤️ Zo word jouw merk ook een love brand!

Het is absoluut de moeite waard om te investeren in het opbouwen van een sterke merkidentiteit, merkbeleving en klantrelatie om een love brand te worden en te genieten van de vele voordelen die dit met zich meebrengt!

Hoe je dat doet?
Dat leg ik je binnenkort heel graag grondig uit met Love brand strategy. Zet jezelf vast (vrijblijvend) op de wachtlijst en misschien bouw jij straks ook je merk op vanaf de fundering tot aan de rokende schoorsteen. Onderscheid jezelf en verover het hart van je klant. Dit wordt epic, meld je aan en weet als allereerste ALLES!

Love brand

Hinterlasse einen Kommentar

Bitte beachte, dass Kommentare vor der Veröffentlichung freigegeben werden müssen.