Gastblog door Nanneke van Drunen: 5 redenen waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf

Gastblog door Nanneke van Drunen: 5 redenen waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf

“Ik heb niets te melden”, zei Liesbeth toen ik haar sprak over schrijven voor haar bedrijf. En dat terwijl ze de week daarvoor een prachtige post op Facebook had geplaatst waarin ze vertelde een aantal glas-in-loodramen te hebben ontdekt die haar opa had gemaakt. Liesbeth is niet de enige ondernemer die (nog) niet ziet dat ze omringd wordt door verhalen die ze kan inzetten in haar communicatie. En dat is jammer, want storytelling kan je als ondernemer veel brengen. In deze blog deel ik 5 redenen met je waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf.

1 Mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers

Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze verhalen beter onthouden dan kale feiten en cijfers. Verhalen blijven hangen, omdat ze tot de verbeelding spreken en we ons er een voorstelling van kunnen maken. Als er wordt verteld over beweging gaat het breindeel over motoriek werken. Wordt er verteld over eten? Dan gaat het breindeel van de zintuigen werken.

2 Verhalen maken een boodschap uniek

Stel je hebt de keuze tussen woksaus A en woksaus B? Woksaus A wordt gemaakt door een grote multinational en is puur gericht op het maken van winst. Woksaus B wordt gemaakt door een, van oorsprong, klein familiebedrijf. De familie kwam in de vroege jaren vijftig vanuit Indonesië naar Nederland. Eten speelt een centrale rol binnen de familie. Hun familierecepten verkopen ze in Nederland. Bij welk bedrijf koop jij je woksausje? Ik bij deze laatste! Gebruik verhalen om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt, waar jouw bedrijf vandaan komt en welke mensen en gebeurtenissen van invloed waren op jouw bedrijf.

3 Verhalen zorgen voor een emotionele band

Voldoet elk verhaal? Nee, was het maar zo simpel. Belangrijk is dat een verhaal emoties oproept. Daarom reageerden mensen zo positief op het verhaal dat Liesbeth deelde over de glas-in-lood-ramen van haar opa. Haar enthousiasme over de vondst spatte van het beeldscherm af. Durf bij storytelling onder de oppervlakte te duiken. Daar liggen de schatten begraven waarmee jij je lezer kunt raken.

4 Verhalen geven informatie betekenis

Mensen willen dingen begrijpen, betekenis geven aan gebeurtenissen en weten waarom dingen gebeuren. Al sinds de oertijd ontwikkelden mensen verhalen die dingen verklaarden en betekenis gaven. Door het vertellen van verhalen werd kennis van generatie op generatie overgedragen en werden gebeurtenissen met elkaar in verband gebracht.

5 Verhalen worden gedeeld

Wat gebeurt er op maandagochtend bij de koffieautomaat? We vertellen elkaar verhalen over wat we in het weekend meemaakten. We vertellen niet alleen onze eigen verhalen, maar ook die van anderen. “Ik sprak iemand die een camper van Oost naar West Amerika reed. Kostte geen drol.” Waarna een collega vol interesse vraagt via welke maatschappij dat was. Die ziet zo’n goede deal wel zitten. Van dat feit kun je gebruik maken voor je content. Social media maken het jouw volgers erg makkelijk om jouw verhaal te delen. Doe er je voordeel mee!

Verhaalwaardig?


Er zijn verschillende verhalen die je als ondernemer kunt delen. Bijvoorbeeld het ontstaansverhaal van jouw bedrijf, je toekomstverhaal, maar ook verhalen van medewerkers en tevreden klanten. Als je er eenmaal oog voor hebt, zit je nooit meer zonder ideeën om storytelling in te zetten voor jouw bedrijf.

Kun jij hulp gebruiken bij het inzetten van storytelling in jouw communicatie? Neem gerust contact met me op om te zien of ik jou daarbij kan helpen.

Nanneke van Drunen - Nankracht Communicatie

Aan de slag!

Dit soort zaken worden uitvoerig behandeld in het Content coach jaarprogramma. Ook krijg je daar hulp en advies om storytelling optimaal in te zetten met content marketing. Nieuwsgierig? Lees dit eens

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.