Moederdag is een goede reden om eens flink uit te pakken met je webshop. Misschien lijkt het die dag 'alleen' om moeders te draaien, maar als je het even goed bekijkt dan zijn dat er nogal wat! Denk ook maar eens aan oma's, stiefmoeders en aanstaande moeders. Dat maakt Moederdag voor webshops extra interessant en geeft je veel mogelijkheden. Het ideale moment dus om een aantal tips op een rijtje te zetten, zodat je de conversie van je webshop in mei kunt verhogen.
Webshop conversie met Moederdag
Ken je de term ‘customer journey’? Dat is de marketingterm voor de reis die je klant aflegt vanaf de kennismaking tot en met de bestelling. En inderdaad, als je het als een letterlijke reis gaat zien, wordt het proces in één keer helder.
Moederdag is de uitgelezen kans om consumenten in alle fasen van hun customer journey te bedienen. Met conversie als resultaat natuurlijk!
Feitjes
Gemiddeld geven we €30,- per persoon uit aan Moederdag. Goed om te weten: circa 43% van de shoppers stelt de aankoop uit tot de dag vóór moederdag. Dat is niet handig voor webshops en daarom moet je zo snel mogelijk beginnen met de awareness rondom Moederdag.
Daarom hier een aantal praktische tips, zodat jij best nog even de tijd hebt om ze uit te werken. Zo kun je alle zoekende of juist niet-zoekende shoppers helpen met jouw aanbod én meer voor extra conversie.
Wat wordt nou het meest gekocht tijdens Moederdag? Uit onderzoek blijken dit de meest populaire producten te zijn voor Moederdag:
• wenskaarten
• bloemen
• uitjes
• kleding
• sieraden
• elektronica
• huishoudelijke artikelen
• boeken/media
• cadeaukaarten
No worries wanneer je deze artikelen niet verkoopt. Voor elke webshop liggen er kansen, zolang je jouw bezoekers maar op het juiste spoor zet. Daar gaan we.
1 bepaal de juiste doelgroep
Iedereen met een (soort van moeder) die binnen jouw doelgroep past is in dit geval een potentiële koper. Denk aan vaders, -grote en kleine- kinderen en vrouwen met moeders. Kijk dus goed naar je eigen doelgroep, de ontvanger van het te bestellen cadeau en probeer het beginpunt van hun reis te vinden. Waar bevinden zij zich online en offline? Probeer dat uit te zoeken. Je kunt ze overigens ook vinden via jouw primaire doelgroep. Door deze bijvoorbeeld hun liefste Moederdag wens te laten delen als hint. Zie ook de Applepiepieces nieuwsbrief hieronder bij tip 6.
Bepaal vervolgens wat je wilt verkopen, wat je doel is en welke middelen je in gaat zetten.
2 campagne stijl
Mooie campagnes zijn het halve werk. Iets wat er goed uitziet en aansluit bij je doelgroep straalt vertrouwen uit. Een goede Moederdag actie is sfeervol, positief en geeft je het gevoel dat je precies op de juiste plek bent voor dat ene speciale cadeautje.
Maak een aantrekkelijke Moederdag campagne stijl mooi in lijn met jouw branding. Dit jaar misschien eens niet iets met bloemen en hartjes ;-) Of juist wel en leg het er lekker dik bovenop. Wat je ook doet, doe iets wat bij jouw webshop past! Vind je dit onderdeel moeilijk? Besteed dit dan uit, of kijk eens rond bij Creativemarket.com en probeer jezelf Canva.com eigen te maken (wist je dat er een mini tutorial Canva zit in het Content coach programma?).
TIP
Laat je inspireren door ons Moederdag inspiratie pinbord vol (inter)nationale campagnes, DIY ideeën en fijne verrassingen voor moeders.
3 gift guide
Gift guides zijn our favourite en ik adviseer deze optie vaak omdat het nou eenmaal werkt. Een gift guide is een categorie waar je producten in plaatst die passend zijn bij het onderwerp, in dit geval Moederdag cadeautips. Een grotere gift guide kan bestaan uit meerdere categorieën zodat de klant meteen zijn of haar weg vindt naar cadeautjes voor oma, stiefmoeder, mom to be, de romantische, stylish, fashionable, liefste, stoere, reislustige of sportieve moeder. Hiermee haal je de stress bij de klant weg, je maakt het hem of haar makkelijk en toch voelt het als een eigen keuze (dat werkt positief op het aankoopgedrag).
4 blogpost
Een blogpost is de sleutel tot een goede content strategie. Meh, zullen we het leuker maken? Ik ga het proberen. Die blogpost is er nou eenmaal om je verhaal te vertellen zonder dat het veel te verkoperig overkomt. In de Moederdag blogpost geef je bijvoorbeeld een stuk of vijf super leuke tips voor de best geslaagde Moederdag ever. Denk hierbij aan een leuke mix van een DIY om te doen met de kids, een fijn ontbijtje, een to do buiten de deur, iets liefs waar mama heel blij van wordt én natuurlijk hier en daar een product uit jouw shop. Denk hierbij aan de ‘Allerhande factor’, het gaat om dat je de potentiële klant inspireert en dingen aanreikt die niet meteen omzet hoeven te genereren. Je zou zelfs géén enkel product van jezelf erin kunnen aanprijzen, maar alleen afsluiten met een paar vrolijke zinnen over je super handige gift guide (o ja…).
5 Moederdag korting
De onvermijdelijke korting als je van mei nog even een topmaand wilt maken. Het is aan jou of je dit doet, maar ook dit werkt converterend. Bovendien is Moederdag een heel goede reden voor korting. Voor veel webshops is het een flink lucratieve inhaker. Hoeveel korting? 20% bijvoorbeeld.
6 nieuwsbrief
There, I said it. Die drie nieuwsbrieven gaan de trick doen (als je een mailbestand hebt natuurlijk, heb je dat niet en wil je serieus aan de slag met je nieuwsbrief kijk dan eens naar de online cursus E-mailmarketing magic).
nieuwsbrief 1
• onderwerp: geen stress met de Moederdag gift guide
• verzending: 14 dagen voor Moederdag
nieuwsbrief 2
• onderwerp: de leukste tips voor Moederdag (met evt. reminder naar gift guide)
• verzending: 10 dagen voor Moederdag
nieuwsbrief 3
• onderwerp: xx% korting op onze Moederdag selectie (met evt. reminder naar gift guide en blogpost)
• verzending: 7 dagen voor laatste verzenddag
7 shout it out
Promotie is de key. Want je kan nog zo’n mooie Moederdag campagne hebben, een gift guide en complete blogpost, als niemand het weet, komt niemand naar je shop. Dus, heb je een solide plan en alles klaar staan plan dan ook zeker een paar goede Facebook en Instagram ads in!
Bonus tips
- bied digitale cadeaubonnen aan voor het allerlaatste moment!
- maak een mooie Moederdag box vol verrassingen uit jouw shop
- stel een Moederdag actie samen met een andere webshop (unite!)
Wil je meer fijne content marketing begeleiding?
Meld je dan gauw aan voor het nieuwe seizoen van het Content coach programma. Nooit meer inspiratieloos achter je computer. Nooit meer een excuus om geen blog te schrijven, nieuwsbrief te versturen of op social media te posten. Nooit meer een kans missen voor omzet! Laat me jou helpen, week in week uit. Alsof je een content marketing medewerker met voelsprietjes in dienst hebt. Dat klinkt goed toch?
En dan nog ééntje voor de fans
bron: cijfers in intro via Sendcloud