Eh… WAT gaat Google doen?! 'AI Overviews' en wat dat betekent voor webshops

Eh… WAT gaat Google doen?! 'AI Overviews' en wat dat betekent voor webshops

Google heeft aangekondigd dat hun zoekmachine grote veranderingen zal ondergaan, waarbij kunstmatige intelligentie (AI) een belangrijke rol speelt. Dit kan grote gevolgen hebben voor kleine en middelgrote webshops. Google gaat namelijk "AI Overviews" introduceren, die de manier waarop mensen informatie zoeken en de zoekresultaten bekijken, zal veranderen. Hierdoor zullen webshops waarschijnlijk minder directe klikken vanuit de zoekresultaten ontvangen, omdat meer informatie meteen in Google wordt getoond. Volgens een berekening van Bloomberg zal hierdoor een kwart van het internetverkeer via Google verdwijnen. En dat is nogal wat.

Voor kleine en middelgrote webshops wordt het binnenkort heel belangrijk om hun SEO-strategieën aan te passen om zichtbaar te blijven. Dit kan betekenen dat je je inhoud moet optimaliseren voor betere en directere antwoorden. Daarnaast is het nu al slim om naar andere manieren te kijken om bezoekers naar je webshop te trekken.

🚨 In mijn komende Trend Alert #03 ga ik hier uitgebreid aandacht aan geven, evenals het nieuwe ChatGPT 4o en wat jij daarmee kan. Meld je vast aan voor de SYSO nieuwsbrief, dan word je als eerste uitgenodigd.

Hoe word je in de toekomst nog zichtbaar als webshop?

Dit soort grote veranderingen hebben veel effect op de manier waarop we online informatie vinden. Als MKB webshops moet je daarom heel innovatief zijn om zichtbaar te blijven. Het is daarom goed dat je SYSO volgt, want wij denken hier graag voor jou over na. Daarom hierbij alvast enkele praktische tips en strategieën die je kunt doen om jouw webshop te onderscheiden en een trouwe klantenkring op te blijven (!) bouwen.

1 - Sluit je aan bij een shopping guide zoals Happlify

Ik hoor je denken "dat is een inkoppertje voor jullie", maar hear me out. Wij zitten bovenop deze nieuwe ontwikkelingen en zorgen er continue voor dat Happlify + onze Crew collectief zichtbaar wordt en blijft. Dat doen we door een groot deel van onze inkomsten direct te steken in slimme advertising voor kwalitatieve traffic. Bovendien wordt onze vijver steeds groter en daar pluk jij direct de vruchten van! Door middel van gezamenlijke acties en kwalitatieve artikelen, die jij zelf niet hoeft te schrijven en organiseren, zorgen we voor een stabiel en inspirerend platform waar we geen shady algoritmes voeren. Win, win, win - ook voor je SEO. Meld je hier aan.

2 - Partnerships en samenwerkingen

Samenwerking met andere bedrijven of influencers die jouw doelgroep delen, kan een effectieve manier zijn om jouw bereik te vergroten. Dit kan variëren van co-branded producten, productsamenstellingen (leuke surprisebox) tot gezamenlijke marketingcampagnes of sociale media cross-promotions. Hiervoor bieden wij de SYSO VIP community aan of Happlify met besloten Crew community.

3 - De kracht van offline en lokale events

Door deel te nemen aan lokale markten of het organiseren van pop-up stores, kun je jouw merk in de lokale gemeenschap vestigen en een directe relatie met klanten opbouwen. Deze events bieden de perfecte gelegenheid voor klanten om jouw producten in het echt te zien en direct te kopen, wat de merkloyaliteit kan verhogen.

4 - Je branding rock solid

Ook een no brainer voor ons als brandmakers, maar oh wat is branding juist NU belangrijk!! Want goede branding laat zien wat je doet, waar je voor staat, het onderscheidt je van de massa, maakt je onvergetelijk en dát is wat je nodig hebt. Lees hier meer over branding.

5 - Adverteer slim met Pinterest

De afgelopen maanden hebben we zelf veel getest met adverteren op Pinterest en ik vind het veelbelovend! Als we dan toch echt met regelmaat moeten gaan adverteren om het Google-gat te dichten, dan zou ik eerder naar Pinterest wijzen dan naar Facebook en Google. Let op: blijf vooral nu doen wat werkt, maar kijk dus alvast vooruit. 

🚨 Hoe je daarmee begint laat ik binnenkort ook zien in mijn nieuwste Trend Alert #03, meld je vast aan voor de SYSO nieuwsbrief, dan word je als eerste uitgenodigd.

6 - Mailinglist is KEY

Sinds jaar en dag is die consistent gestuurde nieuwsbrief en groeiende mailinglist belangrijk, maar juist nu wordt deze vorm van marketing SUPER belangrijk. Want op deze manier bereik je jouw doelgroep het beste en bovendien genereert een goede nieuwsbrief (bewezen) 10 keer meer traffic dan al je social media samen. Hierbij de secret link naar onze E-mailmarketing magic online cursus, die kun je zo nog los bestellen. Maar word je SYSO VIP dan heb je gewoon toegang tot deze cursus en al onze andere handige tools. VIP worden is sowieso handig, want wij gaan onze SYSO VIP's helpen met het groeien van de mailinglist. Wil je die hulp ook? Word nu SYSO VIP en doe mee.

Door deze strategieën te implementeren, kan jouw MKB webshop niet alleen overleven in een snel veranderende online omgeving, maar ook floreren. Het is essentieel om flexibel te blijven, te experimenteren met nieuwe marketingtechnieken en altijd in te spelen op de behoeften van je klanten. Met een beetje creativiteit, een goede branding (!) en veel inzet kan ook jouw webshop een onderscheidende aanwezigheid zijn in het digitale landschap.

Bron: Nos.nl

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.