Een 404 pagina, iedereen heeft er één, ook zonder dat je het weet. Een 404 pagina is een foutmelding die aangeeft dat de webpagina die je wilt bezoeken niet (meer) bestaat. De pagina kan hierbij definitief verplaatst of verwijderd zijn. Ook kan het zijn dat de bezoeker een verkeerde url heeft ingetypt of… in het geval van een webshop, dat het product niet meer beschikbaar is.
Waarom een 404 pagina?
Maar waarom zou je aandacht besteden aan een custom 404? Omdat als het alleen een lege pagina met een eenvoudige foutmelding is - vaak met suf systeem gegenereerd tekstje als “Foutmelding. De pagina waar u naar op zoek bent kan helaas niet worden gevonden. Mogelijk is de pagina gewijzigd of verwijderd. Excuses voor het ongemak.” - is *klik* je bezoeker weg én dus ook die potentiële klant. Boem, bounce rate omhoog. Eeuwig zonde! Daar kun je écht veel meer uithalen, conversie zelfs! Hoe?
De pijn verzachten
De 404 pagina wordt interessant door 'm te customizen. Ok, maar… wat kan je ermee en wat zet je erop? Dat kan heel veel zijn. Zelf houden we enorm van een aangeklede 404 met een beetje humor om de ‘pijn’ van het niet vinden te verzachten. Want, laten we wel zijn, de bezoeker wílde iets specifieks zien op jouw website of webshop en staat nu met lege handen. Dus moet je hem/haar wel een alternatief geven om (op z'n minst) te blijven.
Wat zet je als webshop op zo’n pagina?
Door de jaren heen hebben we voor onze voormalige webshop Applepiepieces veel custom 404’s gemaakt. Helaas zijn ze niet allemaal bewaard gebleven, maar we passen de inhoud nog precies hetzelfde toe bij onze klanten, waar mogelijk én bij ons zelf natuurlijk. Je kunt het heel clean houden natuurlijk (zie verschillende benaderingen hieronder), maar dit zou je er allemaal op kunnen zetten. Hier een aantal slimme 404-pagina tips die niet alleen leuk zijn, maar ook absoluut de conversie verhogen ten opzichte van een dead normal 404:
- verzin een leuke visual die bij de branding van je webshop past
- schrijf een ‘oops-tekst’ met zoiets als (in jouw eigen woorden dan) “Bummer. Je hebt niet gevonden wat je zocht. Dat kan gebeuren natuurlijk, maar we helpen je graag verder.” Hiermee sluit je niet iets af maar open je de deuren voor meer
- daarna plaats een lijst met handige links waarmee de vastgelopen (potentiële!!) klant geholpen kan zijn. Zoals een link naar je opt-in (mailinglist-inschrijfformulier), naar de shop, naar about, naar je blog… wat jij relevant vindt óf waarvan jij denkt dat je bezoeker die even verkeerd zit naar opzoek is
- als je de mogelijkheid hebt zou ik ook nog een zoekveld neerzetten zodat er ook zelf gezocht kan worden naar wat ‘kwijt’ is
- misschien ook de linkjes naar je social media accounts. Nu je toch bezig bent
- en ter afsluiting mag er best wat leuks in. Something fun, een soort ‘easter egg’, bijvoorbeeld een filmpje
Extra 404 conversietips
Wil je de pagina converterend maken? Hier nog twee tips die je daarmee gaan helpen:
- excuseer je dan voor het ongemak (verzin hier een leuke tekst voor) en geef bijvoorbeeld een code voor korting
- zet producten op de site, bijvoorbeeld de nieuwste (in de trant van “je mag dan wel ‘verkeerd’ zitten, maar dít zijn onze nieuwste producten :-)”
Dit is de 404 pagina van Happlify. Deze website is gemaakt met Shopify en ook daarmee kun je een custom 404 pagina maken.
Kun je wel meer van dit soort tips gebruiken?
Meld je dan aan voor de Awesome Tips! Dit is nu een blogpost waar de tip naar verwijst, maar er wordt ook content gedeeld wat alleen per mail wordt verspreid.
Hieronder volgen nog een aantal mooie voorbeelden van goede 404 pagina's. Natuurlijk hoop ik dat ik je heb geïnspireerd en overtuigd om zelf een goede 404 te (laten) maken. Het is in elk geval zeker de moeite waard!
Fijn doordacht deze ten opzichte van het product dat wordt verkocht. Like!
ASOS houdt het lekker eenvoudig en helder.
Free people heeft het wat meer aangekleed, maar blijft to the point.
Deze van Benefit is mijn favoriet! Humor, duidelijkheid en meteen de 'Best verkochte producten' laten zien!
En? Ga jij aan de slag met jouw 404 error pagina?