Hoe wapen je je webshop tegen een crisis? - gastblog voor Webwinkelkeur

Hoe wapen je je webshop tegen een crisis? - gastblog voor Webwinkelkeur

Je kunt natuurlijk niet zomaar roepen dat er misschien een crisis aankomt, maar er zijn al wel wat voorbodes waar we gewoon niet omheen kunnen. De komst van het coronavirus versnelt het proces wel aanzienlijk. Is een crisis an sich erg? Ja en nee. Ja, omdat het je omzet en groei over het algemeen in de weg zit. Nee, omdat het je ook weer vlijmscherp maakt. Bovendien zijn we nu eenmaal onderhevig aan conjunctuur – golfbewegingen, het (bedrijfs)leven is een proces met up’s en downs.

Maar het is toch vreemd hoe dingen soms lopen. Ergens in februari werd het webinar ‘Hoe wapen je tegen de crisis’ bij Sell your stuff online op de planning gezet en nu zitten we middenin de coronacrisis. Een andere crisis, maar een crisis blijft een crisis. Hoe kun je daarmee omgaan? Wat doen anderen? Wat kun je doen om overeind te blijven? Dit en meer, ik behandel het allemaal met veel recente voorbeelden het webinar: Hoe wapen je tegen de crisis. Om je een idee te geven van de strekking, hierbij alvast een aantal inzichten en tips voor jou.

Bevindingen coronacrisis

Binnen een aantal weken was het raak. Op 27 februari 2020 werd de eerste officiële besmetting in ons land bekend. 6 Maart overleed spijtig genoeg de eerste coronapatiënt. Op 9 maart stopten we met handen schudden. Vanaf 15 maart sloten de scholen en werken nu veel mensen vanuit huis. Wat doet deze situatie met ‘het ondernemen’? Veel, maar in het kort hebben we dit zo ongeveer ondervonden:

  • het zet met beide benen op de grond. Geluk wordt weer ontdekt in de kleine dingen. Dagelijkse zaken die we eerder voor lief namen en nu niet meer kunnen, dáár wordt nu naar verlangd,
  • online wordt noodzaak. Stenen winkels die nog geen webshop hebben, doen er goed aan die nu snel te (laten) bouwen. Webshops kunnen nu grote stappen maken!
  • het ontmaskert flexibiliteit. De echte ras-ondernemer kenmerkt zich door te laten zien dat hij/zij zich kan vormen naar een nieuwe realiteit,
  • het dwingt je dus om ‘om te denken’. Als voorbeeld: restaurants maken heerlijke afhaalmenu’s en bij locale boeren kun je langs de kant van het erf direct kopen,
  • het verbindt op zoveel manieren. We helpen elkaar, de mooiste initiatieven staan NU op! Bovendien zitten we met de hele wereld in hetzelfde soort schuitje. Dat geeft een heel nieuwe kijk op de landen om ons heen, op onze eigen maatschappij en op hoe iedereen hiermee dealt. Maar boven alles geeft het een gevoel van een nieuwe ‘eenheid’.

Meer crisis

Lees hier de andere inzichten, tips in het complete artikel Hoe wapen je je webshop tegen een crisis? op Webwinkelkeur. Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke, non-profit organisatie dat de kracht van een onafhankelijk keurmerk combineert met klantervaringen.

 

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.