Organiseer een Instagram Flash Sale: met nul budget extra verkoop (+ pdf)

Organiseer een Instagram Flash Sale: met nul budget extra verkoop (+ pdf)

Als je Instagram commercieel inzet als marketingmiddel voor je online onderneming of webshop, kan een Flash Sale een geweldige manier zijn om je omzet een boost te geven, wat extra aandacht te genereren en/of snel van overtollige voorraad af te komen.

Een Flash Sale is een snelle, tijdelijke verkoop die slechts één dag of zelfs maar een paar uur duurt. 

Heb jij nog oude voorraad, winkeldochters, laatste stuks, monsters, probeersels, one of a kind modellen, unieke stuks...? Dan is dit een heel leuke manier om er vanaf te komen én om je klanten blij te maken. Wil je nog meer goed nieuws? Je zet dit op met nul budget!

Hoe werkt een Instagram Flash Sale?

Er zijn meerdere manieren om dit te regelen, want Instagram kun je op zoveel manieren leuk én effectief inzetten voor verkoop van producten en diensten. In 2020 was de Flash Sale hét alternatief voor de Koningsdag Vrijmarkt in verband met de eerste grote Corona lockdown en het bleek super eenvoudig en succesvol. Kijk maar eens op hashtag #instavrijmarkt2020 en dan zie je nog niet eens alle Instagram Stories die op 27 april actief waren.

💡 TIP: een Flash Sale werkt ook prima op andere social media zoals Facebook of TikTok. Kijk waar jouw klant zich bevindt en organiseer daar je Flash Sale.

De Flash Sale tips

Terug naar de Flash Sale. Hiervoor kun je natuurlijk gewoon je eigen reguliere, zakelijke Instagram account gebruiken. Maar we vonden laatst zo'n leuke manier, die we graag met je delen en uiteenzetten. De volledige casestudy met extra tips, vind je in bijbehorend Instagram Flash Sale swipe file.
 

.

Tip 1 - Bepaal je doel en maak een plan

Let op op welke tijden van de dag jouw doelgroep het meest actief is op Instagram. Als je een zakelijk Instagram-account gebruikt (aan te raden), biedt Instagram deze informatie in het gedeelte Insights. Bepaal wat je wilt verkopen en wat je moet verkopen om je doel te bereiken.

Tip 2 - Voorbereiding is key

Schrijf je berichten van tevoren, inclusief je hashtags, zodat je ze op het juiste moment kunt kopiëren / plakken (of plan je berichten met Buffer, Hootsuite of Studio voor makers).

Tip 3 - Gebruik een hashtag

Een exclusieve hashtag kan handig zijn als je je verkoop van tevoren bekend maakt. De sleutel tot succes, zoals bij elk marketingmiddel, is het leren spelen van het spel. Onderzoek hoe je hashtags nauwkeurig en effectief kunt gebruiken en ga ervoor!

• EXTRA HASHTAG TIP 1: zorg dat je goede hashtags gebruik en geen verboden termen! Meer over verboden hashtags lees je hier.

 HASHTAG TIP 2: Weet niet welke hashtag te gebruiken? Je kunt de hashtag-generator op Tagsfinder.com gebruiken die je helpt bij het vinden van top 30 hashtags op basis van trefwoordselectie.

• HASHTAG TIP 3: Wil je weten welke hashtags jouw concurrent veel gebruikt? Dat ontdek je met www.ninjalitics.com

Tip 4 - Gebruik je netwerk

Maak gebruik van je netwerk en/of samenwerkingen om de aandacht op je verkoop te vestigen. Krijg meer aandacht voor je Flash Sale door anderen in te zetten om over je Flash Sale te schrijven of te posten. Je kunt hierbij ook gebruik maken van influencers. Heb je daar hulp bij nodig? Kijk dan eens naar ons Influencer marketing Ins & outs e-book.

Tip 5, 6 en 7

Tip 5, 6 en 7 vind je in het Instagram Flash Sale swipe file, samen met een heel interessante Flash Sale casestudy en extra aanvullende tips.
 

.

Flash Sale casestudy

Elva Fields is een sieradenontwerpster uit Amerika, in haar webshop vind je vaak prachtige, door haar, handgemaakte sieraden en vintage vondsten. Vaak ‘one of a kind’. Wellicht heeft Elva in de loop der jaren ongemerkt veel winkeldochters opgespaard én heel veel losse kralen en dacht ze op een dag: "Weg ermee!". De strekking weet ik niet precies, maar het kan goed zijn dat ze op een leuke manier van haar extra spullen af wilde en eveneens haar omzet een boost wilde geven.

Hieronder een collage van Elva's succesvolle Flash Sale. Elk sieraad dat je ziet is verkocht en ten tijde van schrijven is er volgende week weer een Flash Sale. 

In het swipefile leg ik elk onderdeel van de casestudy individueel uit. Daarna kun je zelf aan de slag. Veel succes!

Nul budget marketing

'Nul budget' betekent dat je zoveel mogelijk de middelen gebruikt die onder handbereik zijn. Een gratis Instagram account, de mailinglist die je al hebt en het netwerk om je heen. Wat je daarbij extra doet, en waar wel budget voor nodig is, is aan jou. Zoals adverteren of je mailinglist laten groeien...


 
Meer volgers, klanten én omzet regel je zo

SYSO VIP

Weet je wat lekker is?

  • meer van deze omzet strategieën binnen handbereik
  • niet meer in je eentje te hoeven ploeteren
  • één go-to voor je complete marketing strategie
  • nooit meer zelf het wiel uitvinden

...en met je hart op de juiste plek lekker veel verdienen natuurlijk. Met heel veel plezier presenteer ik je daarom het vernieuwde SYSO VIP abonnement. De oplossing voor de ambitieuze ondernemer die zonder onzin flink wil groeien.

1.500+ ondernemers gingen je voor. Stop NU met ploeteren, ga voor kwalitatieve groei en stap vandaag nog in via deze link.

Bronnen: Elva Fields en The Abundant Artist

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.