Eind vorig jaar kondigde Metallica voor het eerst hun fonkelnieuwe 72 Seasons album aan. Op 14 april 2023 zou het langverwachte album gereleased worden, zeven jaar na het meest recente album. Het nieuwe succes van het nummer ‘Master of Puppets’ door Netflix’s Stranger Things zorgde voor een ververste doelgroep en nieuwe interesse in de band. Iets wat we gisteren in de bioscoop nou niet echt terugzagen. Het waren vooral nog steeds veel die hard GenX-ers. Zoals deze :-)
13 april was de premiere van het Metallica album in bioscopen wereldwijd. Elk nummer werd door de bandleden omschreven en was voorzien van een mooie videoclip. Mark en ik waren super benieuwd naar de beleving en dat stelde zeker niet teleur.
Eigenlijk zou elk album zo gepresenteerd moeten worden, met goed beeld en geluid en motivatie van de makers. Dat geeft zoveel meerwaarde, zeker nu je een album al lang niet meer fysiek koopt. Al kun je 72 Seasons in dit geval wel op vinyl en als cassette kopen.
Het album is goed en er zitten zeker nummers bij die hier we hier met plezier vaken gaan luisteren. Maar dat is slechts mijn mening en ieder z’n eigen smaak.
Superrr strakke marketing
Vanuit het oogpunt van marketing: wat een lancering! 28 november was daar ineens uit het niks de single ‘Lux Æterna’ en BOOM vanaf dat punt is het vier maanden lang één groot lanceringsfeest. Hierbij de highlights en wat je hiervan kan leren:
- houd even voor ogen dat het dus eigenlijk gaat om het lanceren van een muziekalbum. En hoe je daar dan zoveel mogelijk aandacht voor krijgt en dus zoveel mogelijk geld mee verdient (zonder je ziel te verkopen?)
- 28 november dropt Metallica uit het niks de single ‘Lux Æterna’
- daarna geven ze elke 5 - 6 weken een single prijs, er wordt een mega world tour gepland
- in november wordt ook het nieuwe 72 Seasons album aangekondigd met de releasedatum 14 april 2023
- met flippin’ awesome artwork trouwens, maar hierover later meer
- een dag eerder (13 april) is er een premiere gepland in bioscopen wereldwijd
- aansluitend begint het mega 72 seasons wereldtournee op 27 april 2023 in Amsterdam. De einddatum van het complete toernee is pas in juni volgend jaar
- elk concert zal bestaan uit twee (!) dagen en er zijn verschillende tickets beschikbaar van $129 tot $7.000
- het album is op 14 april uiteraard overal online beschikbaar, maar wordt ook uitgebracht op vinyl, CD en cassette. En er is -uiteraard- super veel (mooi vormgegeven) merchandise.
- bij Jimmy Kimmel kon je de bandleden 13 april met marionette poppen zien spelen. Ik begrijp dat dat veel bereik kan hebben en dat het grappig bedoeld is (want Master of puppets, ha ha), maar ik vraag me af of dat nou wel nodig was...
De visuele branding is top notch!
Nog even een side note over het ontwerp, noem het maar beroepsdeformatie :) Nu ben ik sowieso niet vies van old school metal vormgeving. Skulls, rottende zombies, duivelgebroed en oude meuk, I’m in. Maar met 72 Seasons is de vormgeving, ook voor een epic opa band als Metallica helemaal nieuw en fris zonder dat ze zichzelf verliezen (ook maar mijn mening). Zwart/wit en een kleur is altijd al ons ding geweest en zal het ook blijven. Dus zwart/wit knal geel: hell yeah!
Long story short
Ik ben impressed en we kwamen vol energie gisterenavond Pathé uit. Met veel aandacht naar nummers geluisterd en soms bijna weg gesnoozed onder een warme, vertrouwde metal-deken.
🤘 Lanceer als Metallica, tijdelijk met €72 korting
Lanceren kun je leren, dat is ook wat ik je hierbij graag wil meegeven. Metallica’s launch is het werk van honderden mensen, maar in de basis komt het eigenlijk allemaal neer op een loei goed plan. Als je weet hoe dat werkt (niet moeilijk) dan kun je alles lanceren, keer op keer weer. Daarom wijs ik je graag op onze mini training Lauch it. Normaal betaal je hiervoor €97, maar ter ere van Metallica krijg jij tijdelijk €72 korting. Hoe metal is dat?! BESTEL NU