Een goede (!) Instagram winactie levert altijd nieuwe volgers op. Het genereren van volgers is alleen wat minder makkelijk dan een paar jaar geleden. Laten we daar eens wat aan doen: een winactie en dan graag één met een zo optimaal mogelijk resultaat!
Meer volgers met een Instagram winactie, hier de elf stappen voor een succesvol plan.
1 Bepaal je doel en maak een plan
De sleutel tot een succesvolle campagne is een plan en het stellen van een doel aansluitend bij je doelgroep. Welk soort beeld is populair, wat posten ze zelf vaak, hoe gedragen ze zich, zoek je interactie of juist meer volgers? Als je meer volgers wilt, bijvoorbeeld, hoeveel dan? 30, 100, 1.000? Schrijf het op!
Vergeet ook niet een deadline en budget vast te stellen voor de winactie. Een deadline voor wanneer de winactie begint, tot wanneer deze loopt en wanneer de prijs wordt uitgereikt.
2 Maak de winactie richtlijnen
Het is heel leuk klanten zelf een foto te laten maken (dat noem je UGC-gebaseerd, user generated content) en te laten delen, maar er zijn meerdere ‘to do’s’ die je als voorwaarde kunt stellen zoals:
- Je publiek post een foto of een video op hun Instagram-account met een bepaalde hashtag en een bepaald thema
- Laat je publiek je account volgen (dat kan een additionele voorwaarde zijn)
- Laat je publiek jouw account taggen in een foto of video van hun zelf
- Vraag om een like op een foto of video, ‘double tap to win’ dus… kan, maar zou ik niet aanraden
- Vraag om een opmerking onder een bepaalde foto of video
- Zorg dat de richtlijnen van de winactie glashelder zijn.
3 Vind de perfecte #hashtag
Een goede hashtag is key voor een Instagram winactie. Zonder deze hashtag vind je de inzendingen simpelweg niet terug. Gelukkig is onze voertaal Nederlands en verzuip je niet in de engelstalige hashtags, wat het makkelijk maakt om de juiste te vinden. Denk o.a. aan:
- Kort – maak een hashtag die blijft ‘plakken’. Hoe meer leesbaar en herkenbaar de hashtag, des te beter
- Relevant – zorg ervoor dat de hashtag gerelateerd is aan je merk, product of diensten. Met een algemene hashtag zoals #throwbackthursday, vind je jouw inzendingen wellicht nooit allemaal terug
- Makkelijk – misschien denkt je publiek even na voordat het meedoet aan de winactie. Dan is het handig als de hashtag nog vers in het geheugen zit. Vermijd rare spelling, slang, jargon en verwarrende woordkeuzes
- Zoek – als je een hashtag hebt bedacht, zoek deze dan ook op Instagram om te checken of deze al wordt gebruikt of niet
- Volg je Sell your stuff trouwens al op Instagram? Klik hier!
4 Houd je thema helder
Als je een UGC-gebaseerde winactie organiseert, is het belangrijk om een thema te bepalen, zodat gebruikers weten wat voor soort foto’s en video’s ze moeten plaatsen. Idealiter kies je natuurlijk een thema dat aansluit bij je onderneming, product of merk. Maar je kunt ook gebruik maken van seizoenen en evenementen die aansluiten bij je onderneming, product of merk.
5 Maak een goede landingspagina
Schrijf een blogpost of maak een speciale aantrekkelijke (!) landingspagina in je webshop of website waarin je de winactie beschrijft en vormgeeft. Hieronder kun je ook meteen de algemene voorwaarden van de winactie plaatsen (zie punt 8).
6 Beslis hoe winnaars worden gekozen
Onderdeel van een goed georganiseerde Instagram winactie is dat je de deelnemers voordien laat weten hoe de winnaar wordt gekozen en dat kan op twee manieren:
- Kiezen – meteen een geweldige manier om je winactie viraal proberen te laten gaan. Dit werkt het beste bij UGC-gebaseerde content, eigen foto’s of video’s van de deelnemers dus. Zij moeten namelijk zelf likes gaan genereren voor hun deelnemende post en dan kan het hard gaan met de bekendheid van je winactie én merk. Dat werkt natuurlijk wel het best als de prijs een beetje ‘worth it’ is. Deze strategie helpt voor maximaal bereik van je doelgroep. Maar let op! Het kan ook schadelijk voor de winactie zijn als men gebruik gaat maken van ‘Like bots’ die kunstmatige likes genereren
- Jury – gaat het om kwaliteit en een eerlijk verloop, dan is de jury methode een duidelijke winnaar. Met de jury methode, heb je een groep van experts die beslist over de winnaar
7 Kies een goede prijs
Dit bepaal je aan de hand van je doelgroep en ook je budget. Wat heb je er voor over? Probeer in te schatten wat je doelgroep leuk vindt en waar ze graag wat voor willen doen. Vraag jezelf eenvoudig af: Wat zou mijn doelgroep graag willen hebben? Maak een lijstje (inclusief budget). Het kan een product zijn uit jouw webshop, goody bags, shopping money, een eigen dienst, maar het kunnen ook concertkaartjes zijn, iets anders wat hoog op het verslaglijstje staat bij je doelgroep. Zolang het maar relevant is voor jouw onderneming én binnen je budget past.
8 Stel de voorwaarden
Vergeet niet dat je bij het voeren van een winactie + prijs, wettelijke richtlijnen moet volgen. Maak online een pagina aan met de algemene voorwaarden voor de winactie (ze kunnen dus ook onderaan op de landigspagina staan). Hierbij een aantal veelgebruikte termen voor zo’n pagina:
- Naam en contactgegevens van de onderneming
- Data van de winactie
- Wanneer je wel of niet mee mag doen (zoals leeftijd en werknemer beperkingen)
- Richtlijnen voor de manier waarop men mee kan doen
- Richtlijnen voor de manier waarop de winnaar gekozen wordt
- Datum en de manier waarop de winnaars worden bekend gemaakt
- Datum en de manier waarop de winnaar wordt op de hoogte wordt gesteld
- Tijd die de winnaar heeft om te reageren en zijn of haar prijs te claimen
- Specificeren van de prijs (inclusief aantal prijzen, beschrijving van de prijzen en eventuele waarschuwingen)
- Details van de wijze waarop de prijs zal worden geleverd
- Verklaring dat de promotie niet wordt gesponsord, onderschreven, georganiseerd of geassocieerd met Instagram en/of andere sociale media welke zijn gebruikt bij de winactie
Let op: check bij twijfel altijd Instagram’s promotie richtlijnen en zorg ervoor dat je voldoet aan hun regels.
9 Promoten maar!
Zo, heb je bovenstaande allemaal afgevinkt? Promoten maar, overal waar je kunt. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar hier zijn een paar ideeën ter inspiratie:
- Blog – schrijf een bericht in je blog (webshop of website) waarin je de winactie promoot, en gebruik deze meteen als winactie landingspagina
- Social media – er is geen betere plek om een social media winactie te starten dan op social media. Zorg dat je tijdens de campagne van de winactie een verkorte link in je bio hebt die verwijst naar de winactie landings page op je blog, website of webshop
- Nieuwsbrief – nodig je nieuwsbrieflezers uit om deel te nemen aan de winactie
10 Volg de inzendingen
Blijf ten tijde van de campagne dagelijks uptodate van de vorderingen. Wat gebeurt er, is er activiteit, ga je je doel halen? Reageer op posts, like ze, communiceer en waardeer! Kijk goed wat er gebeurt en laat je inspireren voor een follow-up van de winactie. Is dit een herhaling waard?
Kijk eens naar de volgende statistieken:
- Aantal inzendingen
- Likes per inzending
- Aantal deelnemers
- Top deelnemers (wie deelde de meeste content tijdens uw campagne? Het bijhouden van dit helpt je je grootste fans te ontdekken)
- Totaal Likes
- Totaal bereik
- Groei van het account (de volgers) tijdens de winactie
Handig
Als de huidige doelgroep relatief klein is, en je verwacht bijvoorbeeld niet meer dan 30 inzendingen, dan kun je de winactie dagelijks handmatig controleren en bijhouden.
Als je je winactie handmatig controleert, kan dat met een tool zoals tagboard of Google Alerts om bij te houden wanneer je hashtag online wordt vermeld. Zo is het super makkelijk om inzendingen te volgen.
11 Zorg voor een goede follow-up
Als de winactie voorbij is, moet je gevolg geven aan de regels die je hebt opgesteld. Houd je aan de algemene voorwaarden en wees 100% fair in de evaluatie en het aanwijzen van de winnaar.
Heb je eenmaal een winnaar gekozen, vergeet dan niet om deze aankondiging openbaar te maken. Met een (online)feestje! En bedank alle deelnemers op een leuke manier. Dat kan gewoon met een bericht online, maar ook met een korting voor je webshop, uitnodiging voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe winacties enz. Wees creatief!
Meer volgers, klanten én omzet met Instagram? Dat kan!
Een professioneel Instagram account met veel doelgroep volgers ondersteunt het imago van je shop, trekt de juiste nieuwe klanten aan en zorgt voor meer omzet. Je wéét dat Instagram interessant is, een mooi medium waar ook jouw doelgroep actief is en het wordt steeds leuker om het als marketingmiddel in te zetten. Maar waarom lukt het je dan niet volgers te krijgen?
Leer met deze Instagram online cursus snel en eenvoudig dé beproefde Instagram-formule voor echte doelgroep volgers. Alleen bedoeld voor online ondernemers die van Instagram een zakelijk succes willen maken.
2 opmerkingen
Dein Blog ist sehr schön. Möchte noch viel mehr davon sehen. Vielen Dank, dass Sie Ihre Informationen geteilt haben.
Ich habe diesen Beitrag gelesen, Ihren Beitrag, so nett und sehr informativ, danke, dass Sie diesen Beitrag geteilt haben.