Niet doen hoor! Niets doen met Vaderdag (17 juni aanstaande) is zonde! Als je doelgroep voornamelijk uit mannen bestaat is dat een no-brainer. Maar Vaderdag is altijd een heel goede reden om stevig op in te haken met je webshop. Ook al denk je misschien dat jouw product en shop zich vooral voor vrouwen richt, als je een beetje 'omdenkt' komt je er al snel achter dat je er dus wél wat mee kan. Lees gauw verder, zodat je de conversie van je webshop in juni juist met Vaderdag kunt verhogen. De inhoud van dit blogartikel komt veelal overeen met de 7 tips die we je voor Moederdag gaven. Maar je zal zien dat de voorbeelden en een aantal subtiele details verschillen. Succes!
Webshop conversie met Vaderdag
Ken je de term ‘customer journey’? Dat is de marketingterm voor de reis die je klant aflegt vanaf de kennismaking tot en met de bestelling. En inderdaad, als je het als een letterlijke reis gaat zien, wordt het proces in één keer helder.
Vaderdag is de uitgelezen kans om consumenten in alle fasen van hun customer journey te bedienen. Met conversie als resultaat natuurlijk!
Feitjes
Gemiddeld geven we €35,- per persoon uit aan Vaderdag (hm, dat is €5,- meer dan aan de moeders). Goed om te weten: ongeveer de helft van de shoppers stelt de aankoop uit tot de dag vóór Vaderdag. Dat is niet handig voor webshops en daarom moet je zo snel mogelijk beginnen met de awareness rondom Vaderdag.
Daarom hier een aantal praktische tips, zodat jij best nog even de tijd hebt om ze uit te werken. Zo kun je alle zoekende of juist niet-zoekende shoppers helpen met jouw aanbod én meer voor extra conversie.
Wat wordt nou het meest gekocht voor pa? Uit onderzoek blijken dit de meest populaire producten te zijn:
• alcohol
• aftershave
• boeken/media
• iets lekkers
• iets voor de tuin
• gereedschap
• gadgets
• wenskaart
• sieraad
• cadeaukaarten
No worries wanneer je deze artikelen niet verkoopt. Voor elke webshop liggen er kansen, zolang je jouw bezoekers maar op het juiste spoor zet. Denk ook aan sokken, (o horror) stropdas, een mooie pen, speciaal T-shirt, coole mok enz.
1 Bepaal de juiste doelgroep
Iedereen met een (soort van vader) die binnen jouw doelgroep past is in dit geval een potentiële koper. Denk aan moeders, -grote en kleine- kinderen. Kijk dus goed naar je eigen doelgroep, wellicht de koper van het te bestellen cadeau en probeer het beginpunt van hun reis te vinden. Waar bevinden zij zich online en offline? Probeer dat uit te zoeken.
LET OP!
Stel dat jouw doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestaat, zorg dan voor een aantal leuke (éénmalige) Vaderdag producten. Ze zijn tenslotte al bekend met jouw shop en service en staan feitelijk al met met één been 'binnen'.
Bepaal vervolgens wat je wilt verkopen, wat je doel is en welke middelen je in gaat zetten.
Handig
Ben jij een webshop eigenaar en wil je voortaan nooit meer zonder ideeën zitten, altijd elke week geholpen worden met je content en gemotiveerd blijven? Dan is het Content coach programma echt wat voor jou.
2 Campagne stijl
Mooie campagnes zijn het halve werk. Iets wat er goed uitziet en aansluit bij je doelgroep straalt vertrouwen uit. Een goede Vaderdag actie is een beetje stoer, heeft wellicht wat humor, is positief en geeft je het gevoel dat je precies op de juiste plek bent voor dat ene speciale cadeautje.
Maak een aantrekkelijke Vaderdag campagne stijl goed in lijn met jouw branding. Wat je ook doet, doe iets wat bij jouw webshop past! Vind je dit onderdeel moeilijk? Besteed dit dan uit, of kijk eens rond bij Creativemarket.com en probeer jezelf Canva.com eigen te maken (wist je dat er een mini workshop Canva komt in het Content coach programma?).
TIP
Laat je inspireren door ons Vaderdag inspiratie pinbord vol campagnes, DIY ideeën en fijne verrassingen voor vaders.
3 Gift guide
Zoals je misschien wel weet zijn gift guides our favourite en ik adviseer deze optie vaak omdat het nou eenmaal werkt. Een gift guide is een categorie waar je producten in plaatst die passend zijn bij het onderwerp, in dit geval Vaderdag cadeautips. Een grotere gift guide kan bestaan uit meerdere categorieën zodat de klant meteen zijn of haar weg vindt naar cadeautjes voor papa, oma, stiefvader, dad to be, de stoere, stylish, liefste, reislustige of sportieve vader. Hiermee haal je de stress bij de klant weg, je maakt het hem of haar makkelijk en toch voelt het als een eigen keuze (dat werkt positief op het aankoopgedrag).
4 Blogpost
D blogpost is er om je verhaal te vertellen (hoeft echt niet lang te zijn, juist niet!) zonder dat het veel te verkoperig overkomt. In de Vaderdag blogpost geef je bijvoorbeeld een stuk of vijf super leuke tips voor de best geslaagde Vaderdag ever. Denk hierbij aan een leuke mix van een DIY om te doen met de kids, een stevig mannenontbijt, een gezamenlijke to do buiten de deur, iets liefs waar papa heel blij van wordt én natuurlijk hier en daar een product uit jouw shop. Denk hierbij aan de ‘Allerhande factor’, het gaat om dat je de potentiële klant inspireert en dingen aanreikt die niet meteen omzet hoeven te genereren. Je zou zelfs géén enkel product van jezelf erin kunnen aanprijzen, maar alleen afsluiten met een paar vrolijke zinnen over je super handige gift guide (o ja…).
5 Vaderdag korting (optioneel)
Als Vaderdag nadert is het wel slim potentiële aankopen nog wat te stimuleren. Dat kan met een korting. Het is aan jou of je dit doet, maar ook dit werkt converterend. Hoeveel korting? 20% lijkt mij mooi.
6 Nieuwsbrief
Serieus, nieuwsbrieven gaan de trick doen (als je een mailbestand hebt natuurlijk, heb je dat niet en wil je serieus aan de slag met je nieuwsbrief kijk dan eens naar de online cursus E-mailmarketing magic).
nieuwsbrief 1
• onderwerp: geen stress met de Vaderdag gift guide
• verzending: 14 dagen voor Vaderdag
nieuwsbrief 2
• onderwerp: de leukste tips voor Vaderdag (met evt. reminder naar gift guide)
• verzending: 10 dagen voor Vaderdag
nieuwsbrief 3
• onderwerp: xx% korting op onze Vaderdag selectie (met evt. reminder naar gift guide en blogpost)
• verzending: 7 dagen voor laatste verzenddag
Hieronder zie je één van de Vaderdag acties die wij deden met Applepiepieces. Speciaal voor Vaderdag hadden we voor een beperkte tijd verschillende heren producten. En dat werkte goed!
7 Shout it out
Promotie is de key. Want je kan nog zo’n mooie Vaderdag campagne hebben, een gift guide en complete blogpost, als niemand het weet, komt niemand naar je shop. Dus, heb je een solide plan en alles klaar staan plan dan ook zeker een paar goede Facebook en Instagram ads in!
Bonus tips
- bied digitale cadeaubonnen aan voor het allerlaatste moment!
- maak een speciaal samengesteld Vaderdag pakket (mensen houden van verrassingen en gemak!!)
- stel een Vaderdag actie samen met een andere webshop (unite!)
Wil je meer fijne content marketing begeleiding?
Meld je dan gauw aan voor het allereerste seizoen van het Content coach programma. Nooit meer inspiratieloos achter je computer. Nooit meer een excuus om geen blog te schrijven, nieuwsbrief te versturen of op social media te posten. Nooit meer een kans missen voor omzet! Laat me jou helpen, week in week uit. Alsof je een content marketing medewerker met voelsprietjes in dienst hebt. Nice toch?