Content marketing, misschien wel de vervelendste term uit de recente marketing geschiedenis. Want het maakt al het moois wat je wilt vertellen zo lelijk technisch en plat. In dit artikel lees je wat het is, wat het voor jouw onderneming kan doen en ik geef je 3 slimme content marketing-tips.
Wat is content?
Content is een verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. Content kan geschreven tekst zijn, maar omvat ook beeld en geluid. Denk hierbij aan foto's, video's, geluidsfragmenten en bijvoorbeeld infographics. De term content vaak gebruikt in de online marketing.
Wat is content marketing?
Content marketing is een veelgebruikte term in marketing op dit moment. Een definitie van content marketing is: "Op een aantrekkelijke en relevante manier klanten de helpende hand bieden zonder direct je product of dienst aan te prijzen d.m.v. online materiaal als blogposts, nieuwsbrieven, video en social media."
Heel eenvoudig gesteld: je deelt relevante (en vooral interessante) informatie met de mensen die jou online volgen. Bij voorkeur deel je die informatie met mensen die potentieel klant bij jou kunnen worden of dat al zijn. Het doel hiervan is dat ze jouw onderneming gaan zien als iets waar ze graag naar terugkomen omdat je publiek zich er begrepen en 'thuis' voelt.
Waarom gebruik je content marketing?
Dat doe je omdat de marketing uit de vorige eeuw niet meer werkt. Een advertentie plaatsen in een tijdschrift en dan wachten tot iemand iets bij je koopt is al lang niet meer van deze tijd. Met content marketing zorg je voor leuke artikelen die jouw doelgroep aantrekt en zo op jouw site terechtkomt, en het liefst dan natuurlijk ook wat koopt.
3 heel goede redenen + tips voor jouw content marketing
- Het is een duurzame manier van marketing. Geen kortstondig geluk, maar maak mooie content die lang meegaat en waarmee je je (potentiële) klant inspireert en motiveert om bij jou (weer) langs te gaan
- Goede content is goed voor je SEO (Google ranking). Als je relevante keywords in je content gebruikt en linkt, waarop je gevonden wilt worden dan heeft dat absoluut op lange termijn veel effect op je plek bij Google
- Je laat zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Door allerhande inspirerende content te delen die gaat over het gebruik van jouw producten en/of diensten zal men jou gaan zien als een expert. Zo blijf je on-top-of-mind bij jouw klant en herinnert die zich jou als het nodig is. Maak er eens een brainstorm uurtje van en vraag jezelf af: wat kan ik allemaal over mijn producten (of diensten) vertellen?
Feel good
Tien jaar geleden hielden we ons nog niet echt met content marketing bezig. Dachten we. Want toen ik me erin ging verdiepen, bleek het juist iets te zijn wat we vaak onbewust al heel lang doen. Zelf blogde ik namelijk al tijden over Applepiepieces en alles wat erbij past zolang het maar feel good was. Niet omdat dat marketing was, maar omdat mijn hart ligt bij het delen van mooie en leuke feel good-dingen.
Content marketing is een vette kans voor jou
Hiermee wil ik graag onderstrepen dat je als online ondernemer een vette kans voor je hebt liggen! Waar grotere bedrijven strategieën bedenken om mensen naar hun site te trekken, zul jij het eerder doen omdat het in je natuur ligt, omdat je hart bij jouw product of dienst ligt.
Wat heb je nodig voor content marketing?
Eigenlijk niet eens zoveel, maar hier een praktische checklist:
- een webshop of website met blogfunctie, zoals een Shopify webshop of Squarespace website
- een blog
- een nieuwsbrief en nieuwbriefsysteem zoals bijvoorbeeld Mailerlite
- social media voor de bewegwijzering
- fantasie en Canva voor de aankleding
Wil je serieus aan de slag met content marketing?
Kijk dan eens naar ons Content coach programma, want daar beginnen veel ondernemers bij ons mee. Wil je liever meteen toegang tot alle mogelijkheden? Dan is SYSO VIP absoluut jouw keuze!
Of... word SYSO VIP
Word nu SYSO VIP en je krijgt direct toegang tot álle SYSO marketing cursussen en programma's. Dit is dé short cut voor ambitieuze (webshop) ondernemers uit Nederland en België.
- alle Insider perks
- alle SYSO tools
- Content coach programma + alle seizoenen
- replays van alle info-webinars
- plan van aanpak met Mariko
- webshop/site scan door Mariko (bij afname 1 jaar)