Zo ontsnap je als merk aan de eenheidsworst - gastblog door Mariko op Frankwatching

Zo ontsnap je als merk aan de eenheidsworst - gastblog door Mariko op Frankwatching

In een wereld waarin je zowat verdrinkt in een onstuimige zee aan informatie, waarin iedereen over alles en niks een mening heeft en waarin zelfs de beste content zijn waarde dreigt te verliezen… Hoe kun je daarin nog vindbaar, authentiek, laat staan onweerstaanbaar zijn? Is dat een utopie geworden? 

Het antwoord ligt in het vinden van een medicijn voor het we-lijken-allemaal-op-elkaar-syndroom, oftewel commodity. We hebben nieuwe inzichten en oplossingen nodig voor de belangrijkste vraag waarmee bedrijven worden geconfronteerd: hoe ontsnap je aan de commodity-valkuil?

‘Commoditisering’ komt ten eerste voort uit het rationeel-instrumentele denken. Veel organisaties zien klanten als wandelende portemonnees, in plaats van de mensen van vlees en bloed. Dus sleutelen we nog altijd aan rationele zaken (zoals de prijs, kortingen, sale enz.).

Oersaai

Dat maakt oersaai en saai is onaantrekkelijk. Het verkoopt niets en bouwt geen merk. Is het wel je bedoeling om te verkopen en een merk te bouwen, dan moet je je onderscheiden. Anders zijn dan anderen en er álles aan doen om te ontsnappen aan de commodity-valkuil. Je moet onweerstaanbaar willen worden.

Hier gaat Jan Heuvel op in in zijn boek De onweerstaanbaarheidstheorie. Het boek geeft inzicht in en oplossingen om te ontsnappen aan de commodity-valkuil. Jan Heuvel laat zien hoe je dat zelf kunt. Je krijgt inzichten, mét praktijkvoorbeelden, om anders te denken en dat is verfrissend. Het is zowel een strategieboek als een innovatieboek geschreven voor dienstverlenende bedrijven, maar even zo relevant voor ‘de rest’. Het is namelijk een handig boek om een gezonde business te creëren en de wereld een beetje beter te maken voor ons allemaal. Win-win!

De 5 elementen van onweerstaanbaarheid

Onweerstaanbaar staat gelijk aan ‘Ik wil jou en alleen maar jou’ en bestaat uit deze 5 key-elementen waar je zo hoog mogelijk op moet scoren.

1. Kristalhelder: ‘Ik begrijp je volledig’

Merksucces begint met helder zijn over wat je te bieden hebt. Duidelijk zijn lijkt zo eenvoudig. Maar we zien tegenwoordig binnen één dag via media evenveel beelden als mensen in de middeleeuwen in hun hele leven… En dat gaat alleen nog maar over beeld! Probeer daar maar eens tussen op te vallen. Keep it simple dus en onthoud: complexiteit is de grootste vijand.

De andere 4 elementen en de concrete ontsnappingskansen lees je in mijn gastblogpost Zo ontsnap je als merk aan de eenheidsworst op Frankwatching.com.

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.