Daar zat ‘ie dan met 12 blikjes Albert Heijn cola in een koeltas. Aan een campingtafeltje van oma had hij zijn zelfgemaakte poster geplakt: “IJskoude cola €1” en dat was het. De investering: €3,60 en een groot vel papier. Jaren geleden hadden we zoonlief hiermee al eens op weg geholpen met flesjes water, zakjes chips en een gelikt tuinbord. Maar sindsdien voelde hij er niet zoveel meer voor.
Telkens met een beetje mooi weer probeerden we het weer: “Ga nou lekker voor de deur zitten als je wat bij wilt verdienen”. Wij wonen naast de grootste parkeergarage van Scheveningen, aan de weg naar het strand. De ‘P’ van plaats is hier dus dik in orde. Maar het hoefde allemaal niet zo nodig.
Waarom was die motivatie er nu wél?
Tot van de week, toen hij ineens tot ’s avonds laat zijn strategie lag uit te denken. Hij wist het precies te vertellen. De volgende ochtend stond alles klaar en fietste hij fris gedoucht naar de appie. Wat was er deze keer nou anders? Het antwoord lag eigenlijk best voor de hand, hij had iets ‘nodig’. Geld. Voor een (hééél bijzondere) nieuwe Fortnite skin van Dragon ball-Z (die hij is geen miljoen jaar van ons zou krijgen). En hij vond dat als hij geld zou maken met een eigen investering, hij er mee mocht doen wat hij wilde. En 12 blikjes was exact genoeg.
Helaas was het die dag net niet druk hier op Scheveningen. Het was doordeweeks, de weersverwachting ietsje minder tropisch en de toeristen bleven weg. Toch was mini binnen een paar uur los en had hij zijn doel bereikt. “Ga van je winst meer blikjes halen…”. Nope, het geld was precies binnen en er kon worden gespeeld.
Wat kunnen we hier nou van leren?
- dat zijn conversie prima was
- de ROI ging door het dak
- en er was een ‘why’ nodig om zelf actief te worden
Prima conversie
Van alle mensen die langsliepen hebben er acht wat bij hem gekocht. Één persoon gaf hem €2,- en wilde geen cola. Zoals gezegd was het echt niet druk. Zijn gun factor is groot, zeker met zo’n zelfgemaakte poster, beugel, boek in plaats van iPhone en een bakje water voor de hondjes. Conversie verhogende factoren. Die heb je als webshop ook nodig en die liggen vaak voor de hand kan ik je vertellen! Maar dat is weer een heel ander verhaal.
ROI door het dak
De return on investment. Investering €3,60 en €14 omgezet = €10,40 verdiend. Prima score dus en precies wat nodig was voor zijn doel. Het doel was exact en dat is behaald. Had hij meer blikjes gehaald, en was zijn doel een hoger bedrag geweest, dan had hij dat wellicht ook behaald. Dus de vlieger: 'een plan zonder doel is een wens', gaat hier ook op. Wat je plant, berekend en opschrijft behaal je veel eerder dan dat wat maar een beetje vaag blijft.
De why was glashelder
Pubers zijn eh… lastig te activeren soms - of vaak. Dus zomaar wat gaan zitten in die bloedhitte voor een paar euro waar je niet eens je iPhone kunt gebruiken omdat je met de zon niks ziet… Noem hem verwend, maar ik denk dat hij niet de enige is. Nu krijgt ‘ie van ons echt niet ‘zomaar’ geld. Wel zakgeld, maar als dat op is, is het op. Dus áls er dan eens was op z’n pad komt wat hij héél graag wil hebben, dan wordt er gespaard of, zoals van de week, een slim plannetje bedacht. Of afgekeken, want ik hoorde dat dit trucje door een paar vriendjes al was toegepast.
Waarom wil je dat?
Een groot verlangen naar een Fortnite skin. Waarom wil je zoiets? Omdat het bijzonder is (gemaakt en bedacht door de geld harkende makers van Fortnite *insert rollende ogen*), omdat ‘iedereen’ ‘m heeft of omdat je on-zet-tend fan bent (of was, vergeet ook de sentimentele factor niet, zelfs niet bij een 12-jarige) van Dragon ball-Z.
En zo werkt het dus bij jou, mij en al onze klanten ook. Die hebben een ‘waarom’ nodig om iets te willen kopen. Een gevoel ergens bij te horen (kleding en accessoires), een verlangen naar een harmonieus gezinsleven (fijne, vrolijke interieurspullen), de wil om er leuk en fris uit te blijven zien (cosmetica en lifestyle producten). En dan nóg kun je laagjes dieper gaan in de ‘waarom’ daarvan. Iemand wil ergens bij horen omdat er een grote vrees is alleen te zijn. Een harmonieus gezinsleven is het tegenovergestelde van alleen maar moeilijk gedoe en ruzie. En er leuk en fris uit blijven zien wil je omdat je bang bent er niet meer toe te doen of... om oud te worden of te zijn.
Vertel, wat is jouw Dragon ball-Z skin?
Uiteindelijk hebben we dus allemaal onze eigen drijfveren. Ook jij als ondernemer. Vraag jezelf weer eens af waarom je ook alweer je webshop of onderneming begonnen bent. Wat is jouw Dragon ball-Z skin? Wat wil jij ermee bereiken en waarvan gaat jouw vuur weer aan?
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn onderwerpen waarmee we een gewenst publiek definiëren tijdens een coachingsessie bijvoorbeeld. Wie weet is dat wel wat voor jou.
1 opmerking
Zo leuk dit artikel, het zette me echt even aan het denken. Ook omdat hij niet harder wilde werken en na gedane arbeid gewoon ging genieten. Leuk zulke verhalen, meer graag!!!