In 7 stappen een mega vrolijke én converterende Paasactie

Een converterende Paasactie in 7 stappen

Met Applepiepieces verstopten we al ‘Pink eggs’ in 2012 en elk jaar was het feest. De voorbereiding, het moment dat de eerste eieren de shop in gaan. De spanning terwijl iedereen aan het zoeken is. Zo gezellig. Wel heb ik in de loop der jaren veel geleerd en bijgeschaafd aan de actie. Want als één iemand meteen alle eieren vindt is de lol er ook snel vanaf. Maar na veel jaren Pasen op deze manier online te hebben gevierd, kan ik zeggen dat we een solide Paasactie met jou kunnen delen.

Maak je eigen versie, zodat deze mooi bij jouw shop past én deel/promoot vooral binnen de SYSO Insiders! Ben je er klaar voor? Lees snel verder en veel succes alvast met jouw vrolijke, converterende Paasactie!

STAP 1 - Bepaal het doel van de actie

Net zoals ik beschrijf bij de Meer volgers met een Instagram winactie blogpost is de sleutel tot een succesvolle campagne het vaststellen van je plan en een duidelijk doel aansluitend bij je doelgroep. Zijn het mensen die Paaseieren zoeken wel leuk vinden? Doen ze dat misschien niet zelf, maar met hun (klein)kinderen? Wat verwachten ze ervan? Stel je doel vast; wil je meer bezoekers, een viraal effect creëren voor naamsbekendheid, meer omzet… you name it, maar kies er één. De rest is meegenomen.

Paasactie voor je webshop

STAP 2 - Wat ga je weggeven?

Het gaat om een zoekactie en het is daarom extra leuk voor je klanten als er naast kortingscodes ook echte prijzen te vinden/winnen zijn. Denk aan een leuke mix van prijzen met artikelen of stoptegoed en bijvoorbeeld drie kortingscodes, al dan niet éénmalig of voor een bepaalde tijd te gebruiken. Het rijtje te verstoppen eieren kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • 10% korting op alles
  • 20% korting op categorie X
  • 25% korting op product y
  • prijs 1
  • prijs 2
  • prijs 3

Note: de kortingseieren maken deze actie converterend. Sowieso gaan de zoekende bezoekers door jouw site zoals ze misschien nog nooit eerder hebben gedaan en komen ze hierdoor artikelen tegen die ze nog nooit hebben gezien. De korting die ze vinden voelt aan als een prijs (en terecht). Je kunt ook een paar eieren verstoppen met shopping money die meteen kunnen worden verzilverd na het vinden met een (desgewenst eenmalige) code. Dat werkt nóg beter voor de conversie!

STAP 3 - Bepaal de lengte van je actie

Met Applepiepieces hebben we de actie vaak op Pasen zelf gedaan. Maar mensen zijn op die dagen ook vaak druk met paasontbijtjes en familiebezoeken. Dus kun je je afvragen of jouw doelgroep misschien liever zoekt op de avond voor Pasen, in de avond op Pasen zelf of… je kunt de actie verspreiden over de week voor Pasen zelf. Op zich is het namelijk een leuke ‘week vuller’, je kunt de kortingscodes ook wat langer laten lopen, het is maar net hoeveel tijd je zelf hebt om de actie te begeleiden. Want dat is wel nodig!

TIP: Vergeet niet duidelijk een einddatum te vermelden bij de kortingscodes!!

💡 Nooit meer een groei-tip missen? Schrijf je in voor de Awesome tips nieuwsbrief

Paasactie

STAP 4 - Wat zet je in de blogpost/landingspagina?

1 - een leuke omschrijving van de actie (zorg voor aantrekkelijk artwork!!). Waarom je de actie doet en waarom het zo leuk is om mee te doen.
2 - wat er te winnen valt en laat het zien met afbeeldingen!
3 - de richtlijnen van de actie. Duidelijk uitgelegd wat men moet doen om de prijs te claimen. Hier goed uitleggen hoe het werkt. Zoiets als dit:

Winnend Paasei
Vind je een winnend Paasei, dan heb je één van de mooie Paas-verrassingen gewonnen. Wees dan wel heel snel en doe het volgende:

  • plaats in een reactie het codewoord wat bij het ei staat onder deze Paasactie Facebook post, met de plaats waar je je ei gevonden hebt. Wie het eerst komt het eerst maalt!
  • stuur daarna een email naar ons emailadres met je voornaam en adres (voor de prijs), onderwerp ‘Paasactie’
  • tweet, like, deel en post erop los, dat is geen must, maar het is natuurlijk leuk én gezellig! (laat hier nog een #-hashtag weten en je bedrijfsnaam)

Heb je een winnend Paasei gevonden, wees dan blij en laat de andere eitjes liggen voor iemand anders. Je krijgt maar één prijs per persoon, zo voorkomen we dat één iemand er met alle eieren vandoor gaat.

Paasei met korting
Als je een Kortingsei hebt gevonden, kun je de code meteen gebruiken bij je bestelling. Maar let op tot wanneer de code geldt, daarna is dit feest weer voorbij.

Let op: Zoals je ziet verwijst de tekst naar een ‘Paasactie Facebook post’, die maak je ook klaar voordien en plan je in op het moment dat de actie van start gaat en de mensen kunnen gaan zoeken.

4 - de regels/voorwaarden van de actie, vergeet deze nooit vergeten te vermelden op de post/landingspagina: Denk bijvoorbeeld aan:

  • naam en contactgegevens van de onderneming (maar dat is bekend als de blogpost of landingspagina op jouw site/shop staat)
  • alle data van de wedstrijd (wanneer begint en start alles
  • wanneer je wel of niet mee mag doen (zoals leeftijd en werknemer beperkingen)
  • richtlijnen voor de manier waarop men mee kan doen
  • richtlijnen voor de manier waarop de winnaar gekozen wordt
  • tijd die de winnaar heeft om te reageren en zijn of haar prijs te claimen
  • specificeren van de prijs (inclusief aantal prijzen, beschrijving van de prijzen en eventuele waarschuwingen)
  • details van de wijze waarop de prijs zal worden geleverd
  • verklaring dat de promotie niet wordt gesponsord, onderschreven, georganiseerd of geassocieerd met de gebruikte sociale media

STAP 5 - De planning

PaasactieMaak een goede planning en houd je daar aan. Een planning kan als volgt gaan:

  • stuur een buzz nieuwsbrief aan je mailinglist, iets in de trant van ‘Woohoo we gaan Paaseieren zoeken met leuke prijzen. Stay tuned!’. Je snapt me wel ;-)
  • schrijf alle teksten: nieuwsbrief, blogpost, Facebook post en korte berichtjes voor promotie op social media
  • zet de nieuwsbrief startklaar (en test)
  • zet de blogpost klaar (nog niet live)
  • voer de juiste (!) kortingscodes in
  • zet een slide klaar in je shop op home (als je die hebt) met link naar de blogpost
  • verstop alle eieren in de shop (doe dit net voor de nieuwsbrief eruit gaat)
  • check-dubbel-check of alles goed staat
  • zet nu pas alles ‘aan’, dus live
  • publiceer de Facebook post ‘Het is ‘aan’ we gaan vanaf NU zoeken in de shop, lees het blog (link hier naar de blogpost)’
  • verstuur hierna meteen handmatig de nieuwsbrief
  • promoot de actie
  • volg de actie

Extra info: eieren verstoppen

We gaan nog even wat dieper in de materie ‘eieren verstoppen’, niet dat dat rocket science is, maar wel belangrijk! Je kunt gewoon zes afbeeldingen maken (met Photoshop of Canva) van eieren met nummers erop en desbetreffend de korting of de prijs + een code woord. Zie hieronder.

EXTRA IDEE: Je kunt alle eieren in één keer verstoppen en gewoon zien hoe het loopt. Maar je kunt het ook door de dag heen of zelfs op meerdere momenten in een week plannen. Maak een lijstje voor jezelf van de verstop plaatsen = mega een tip, trust me! Hiermee voorkom je dat je na een paar maanden een mailtje van iemand krijgt die een rottend ei gevonden heeft en een prijs eist -___-

TIP: Verstop de eieren bijvoorbeeld in je producten. Na de eerste afbeelding van een product zodat ze in het artikeloverzicht niet meteen zichtbaar zijn. Verstop ze bij producten die je onder de aandacht wil hebben :) Het leuke aan het hele zoekproces is dat je klanten weer eens heel jouw assortiment doorspitten! Je kunt een ei ook prima onderaan één van je blogposts verstoppen trouwens of bij je ‘about’-pagina. Wordt een ei niet zo snel gevonden kun je later op de dag hints geven, als het écht te lang gaat duren allemaal. Het moet wel leuk blijven.

Winactie Pasen webshops

STAP 6 - Promoten maar

Zoals bij elke actie: promoten maar, overal waar je kunt. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar promoot/deel ‘m zeker even bij de SYSO Insiders. Vergeet ook niet voordien flink te buzzen via social media, het liefst ook met een betaalde promotie. Vertel dat de actie eraan komt, betrek je volgers erbij. Dat is een big part of all the fun!

STAP 7 - Volg de actie

Zoals bij elke actie is het goed ‘erbij te blijven’. Slaat het aan? Zijn er problemen of onduidelijkheden? Grijp meteen in waar nodig.

Handig: Houd de score bij op de Facebook post. Niet iedereen leest de reacties namelijk. Als er een winnend Paasei gevonden is zet dat dan bijvoorbeeld als volgt neer:
* UPDATE *
– Winnend Paasei 1 > gevonden op xxx om xxx door xxx
– Winnend Paasei 2
– Winnend Paasei 3
– Paasei met korting 1
– Paasei met korting 2
– Paasei met korting 3

De follow-up

Als deze actie voorbij is, moet je gevolg geven aan de regels die je hebt opgesteld. Houd je aan de algemene voorwaarden en wees 100% fair in de evaluatie en het aanwijzen van de winnaar.
Sluit af met een (online)feestje! Bedank alle deelnemers op een leuke manier. Dat kan gewoon met een bericht online, maar ook met een korting voor je webshop, uitnodiging voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe wedstrijden enz. Wees creatief!

Let op! Haal na de actie de eieren meteen uit de shop om verwarring van bezoekers te voorkomen. Gebruik hierbij dat handige lijstje wat je hebt gemaakt ;-)

Als jij dit jaar ook een Paasactie organiseert, laat me dat zeker even weten. Als je er vragen over hebt stel deze dan bij de SYSO Insiders. Deel daar ook je Paasactie.

Rest me te melden dat je nu de ingrediëntenlijst hebt en de uitgebreide ‘how-to’, maar… het resultaat is altijd afhankelijk van de inzet! Dus pak het aan, schouders eronder en ga ervoor!

Smaakt naar meer?

Wil jij meer van zulke handige, kant en klare acties in je mailbox krijgen van mij? Wekelijks allerlei tips en tricks krijgen om je nieuwsbrief, blog en social media te vullen? Zodat je nooit meer zonder inspiratie zit, je volgers kunt inspireren en de verkoop kan stimuleren?

Het Content coach programma zit vol met zulke handige stappenplannen en content inspiratie!

Hieronder nog de allereerste Applepiepieces Paasactie nieuwsbrief die meteen al super goed scoorde! 

Pasen nieuwsbrief

Bron coverfoto: Neonbrand on Unsplash

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.