Haal het meeste uit social media met zo min mogelijk tijd

Haal zoveel mogelijk uit social media met zo min mogelijk tijd

"Hoe bereik je zoveel mogelijk met social media zonder er teveel tijd aan te besteden?", die vraag krijg ik heel vaak en het is een goeie. Want social media kost niet alleen tijd, het vréét bijna al je tijd als je niet oplet. Als webshop ondernemer zit je ontzettend veel uren achter je computer en dan is het gevaar erg groot dat je afgeleid wordt. Bij het updaten van je Facebook-pagina zie je dat een vriendin jarig is, je feliciteert haar en klikt op wat foto’s, pint nog even wat leuks en verzeilt zo in een pinsessie van een uur in het kader van ‘inspiratie opdoen’, reactie hier, mailtje daar. Voor je het weet, is je ochtend weg - of je dag, als je pech hebt.

Daarom geef ik je bij deze een kijkje in de keuken van Happlify. Zelf houd ik al bijna 15 jaar online marketing op orde voor onze ondernemingen en klanten en heb daarvoor een aantal handige tools. Als ik afglijd naar mijn eigen, oude (chaotische) patroon pak ik mijn opgestelde dagindeling (zie hieronder) er bij en kom zo weer in het juiste (tijdbesparende) ritme.

Wekelijkse kost

Wat wij wekelijks doen (met Happlify)/adviseer met betrekking tot marketing:

  • Blog - minimaal 2 blogposts per week*
  • Nieuwsbrief - 1 nieuwsbrief per week, verstuurd in het weekend
  • Instagram - elke dag 1 tot 2 posts
  • Facebook - elke dag 1 tot 2 posts
  • Pinterest - elke week een paar zorgvuldig opgemaakte posts voor traffic
  • YouTube - momenteel 1 video interview per maand (wordt ook doorgepost op SoundCloud)
*Wij zien de blogpost als de spil en het startpunt van je marketing, je content marketing om precies te zijn. Leren bloggen kan hier, en over contact marketing heb ik het hieronder ook nog.

    Mijn handige social media tools

    Buffer
    Zelf gebruiken we Buffer, een online tool om jouw (zakelijke) social media berichten in te plannen. Na het plannen, worden de berichten automatisch gepost op de tijdstippen die jij hebt bepaald. Vervolgens kun je met behulp van de statistieken zien wat deze berichten hebben gedaan. Hootsuite is een zelfde soort service, maar mijn voorkeur gaat naar Buffer omdat ik deze ook overzichtelijker vindt. Bij het inplannen van de week is het blog leidend. We willen zoveel mogelijk relevante traffic naar onze website en social media wordt eigenlijk alleen nog maar ingezet als uithangbord om dat bezoek op gang te krijgen, onze richting op. Naast Buffer zijn er veel fijne andere mogelijkheden zoals Hootsuite, Later en Creator studio.

    Canva 
    Canva is een grafisch ontwerpplatform dat wordt gebruikt om afbeeldingen, presentaties, posters, documenten en andere visuele inhoud voor sociale media te maken. De app bevat ontelbaar sjablonen die gebruikers kunnen gebruiken. Het is relatief eenvoudig in gebruik, is gratis te gebruiken. De gratis versie bevat honderdduizenden foto's en graphics, het Pro abonnement (± €10,- per maand) maar liefst 75 miljoen. Klik hier en neem zelf een kijkje.

    Creative Market 
    Creative Market is een online marktplaats voor door de gemeenschap gegenereerde ontwerpactiva. Het bedrijf verkoopt afbeeldingen, WordPress-thema's, stockfotografie en andere digitale goederen voor gebruik door webcreatives. Creative Market heeft meer dan een miljoen gebruikers en meer dan 250.000 koopbare items. Wij gebruiken het vaak voor campagne design en dan vooral de illustraties zijn daarvoor heel geschikt. Klik hier en neem zelf een kijkje.

    Creative market

    Social media

    Facebook
    Facebook gebruiken we nog steeds, maar niet meer zo intensief. De content die we plaatsen op het blog wordt in brokjes opgedeeld en geplaatst op social media. Deze posts verwijzen allemaal direct naar de bewusten blogpost.

    Facebook gebruiken we nog wel om te adverteren op zowel Facebook als op Instagram. Adverteren op Facebook is een wereld op zich, maar wel een heel interessante. Wil je hulp bij het adverteren op Facebook? Dan raden we expert Webstrijd aan, je vindt deze onderneming hier bij de SYSO experts.

    Instagram
    Momenteel favoriet en niet voor niets, een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Er zijn heel veel manieren om Instagram als marketingmiddel in te zetten. Je kunt de foto’s heel strak stylen, veel interessante dingen doen met video en hiermee je branding optimaal ondersteunen. Het is momenteel alleen nog jammer dat de links in je beschrijving onder de foto’s niet direct doorklikken. Daarom zie je vaak #linkinbio staan of iets dergelijks, dat adviseer ik jou ook te doen. Zo heb je toch nog een ‘call to action’.

    💡 Wil je zakelijk alles uit Instagram halen? Check dan onze cursus Instagram voor ondernemers

    Happlify instagram

    MailerLite
    Een goede nieuwsbrief is key voor de marketing en communicatie van een webshop. Je met zorg opgebouwde mailinglist, anders dan alle social media, blijft altijd van jou. Bij ons zorgt bijvoorbeeld de Happy Thoughts nieuwsbrief voor meer website traffic dan álle social media bij elkaar!

    In een nieuwsbrief hoeft echt niet altijd ‘reclame’ te staan, juist niet! Het is de lijm tussen jou en je klant of volger. Zo beveel ik in onze E-mail marketing magic cursus aan VIP-nieuwsbrieven te versturen met afwisselende onderwerpen zoals: promotie (weekactie, sale), image (styling tips, kleurcombinaties, style icon e.d.) en introductie (nieuwe producten).

    Tijdbesparing

    Maar hoe bespaar je nu tijd?

    • Plannen - door het gebruik van bovenstaande middelen te plannen. Het is niet anders dan dat. Bepaal voor jezelf één dag, dagdeel of een paar avonden in de week waarop je jouw marketing en communicatie voor de komende week uitstippelt, voorbereid, maakt en klaarzet.

    • Idea dump - schrijf de ideeën en inspiratie die je door de week heen krijgt op in een speciaal notitieboekje of document. Zo mis je niets.

    • Maak je eigen mix - ga voor jezelf na wat bij jou, je onderneming en je publiek past. Er is namelijk geen vastomlijnd recept. Omdat alles kan, hoeft het nog niet allemaal.

      💡 Lees daarom ook: Ondernemer: leer 'nee' zeggen

    • Content marketing - als je echt goed aan de slag wilt met marketing én op lange termijn tijd wilt besparen, ga dan voor content marketing. I LOVE content marketing en leer je graag -binnen no-time- alle ins & outs. Lees hier meer.

    Laat een reactie achter

    Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.