Het is heel slim om aan de slag te gaan met klantenreviews als je producten of diensten verkoopt. Want reviews zijn een vorm van 'user generated content' en daarmee een belangrijk onderdeel van je online marketing. Waarom dat zo belangrijk is en hoe je reviews inzet als marketingmiddel? Lees verder...
Waarom zijn klantenreviews belangrijk?
Uit onderzoek blijkt dat bijna alle klanten (92%) reviews gebruiken bij het maken van hun keuze. Daar kunnen we uit opmaken dat de mening van anderen als veel betrouwbaarder wordt beoordeeld dan dat je zelf gaat roepen hoe goed je product of dienst is. Daarom leveren reviews een hogere conversie op en zijn ze zo belangrijk. Daarnaast kun je, als webshop-eigenaar (of online ondernemer), waardevolle informatie halen uit reviews. Je komt er achter wat de wensen en ergernissen zijn van je klanten, waar ze blij van worden (of niet) en hoe jij je webshop verder kan verbeteren. Genoeg reden dus om je klanten om reviews te vragen.
Hoe verzamel je klantenreviews?
Klanten hebben over het algemeen de neiging om zich alleen te laten horen wanneer ze niet tevreden zijn. Zo loop je het risico dat er een verkeerd beeld van jouw onderneming online ontstaat. Het is daarom verstandig om al je klanten om reviews te vragen, zodat er een reëel beeld ontstaat. Er zijn veel manieren om aan reviews te komen en hoe je ermee omgaat.
👉 HIER vind je de fijne reviews over SYSO
3 Handige tips
Of je nu al wel of geen klantenreviews verzamelt, er zitten tussen de tips die je nu krijgt vast nog wel wat punten die heel handig zijn.
💝 Free download: 9 super handige tips met duidelijke voorbeelden krijg je als je klant van ons bent en HIER een review achter laat
tip 1 - nodig klanten uit om te reviewen
Zoals hierboven beschreven moet je er vaak wel wat voor doen om klanten in beweging te krijgen. Nodig ze daarom na de aankoop uit en stuur een automatische e-mail. Verstuur de mail niet meteen, maar nadat de klant de bestelling heeft ontvangen. Wacht niet te lang, want dan ben je niet meer on top of mind. Timing is wat dit betreft dus belangrijk. De inhoud van het mailtje ook. Gebruik je een standaard systeem (zie ook hieronder), customize het standaard tekstje dan naar de tone of voice van je onderneming.
tip 2 - gebruik een klantenbeoordeling systeem
Gebruik een klantenbeoordeling systeem zoals bijvoorbeeld Webwinkelkeur, The Feedback Company, Kiyoh of Trustpilot. Je zet deze dienst in om beoordelingen te vragen aan klanten en te publiceren. Dit heeft voordeel voor de consument, maar ook voor jou en je onderneming. Consumenten kunnen namelijk een betere inschatting maken met wie zij te maken hebben. Bovendien heeft een klantenbeoordeling systeem met Google Rich Snippet sterren als voordeel dat je flink opvalt binnen de organische zoekresultaten van Google.
tip 3 - voor wat hoort wat
Geef iets weg in ruil voor de review (dat heet ook wel een incentive). Als iemand niet blij is zul je dat wellicht iets eerder horen dan wanneer je klant ‘gewoon’ tevreden is. Het helpt daarom wel om iets als tegenprestatie te bieden voor het geven van een reactie. Een cadeaubon, korting, checklist, tips of iets anders wat van waarde is voor je klant werkt dan zeker goed mee ;-)
1 opmerking
Wat fijn, deze gratis info. Ben benieuwd naar alle andere tips