Klantgericht denken: hoe Lush's afmeldoptie bijdraagt aan merkloyaliteit

Klantgericht denken: hoe Lush's afmeldoptie bijdraagt aan merkloyaliteit

Top dat Lush een optie aanbiedt om je af te melden voor Moederdag e-mails! Ze laten hiermee zien dat ze rekening houden met de gevoelens van hun klanten en dat ze hun respecteren. Dit is echt belangrijk in de marketingwereld, want tevreden klanten zijn loyale klanten.

Door deze keuze laat Lush zien dat ze meer geven om wat de klant wil dan om het pushen van producten. Het zorgt voor een menselijke en authentieke benadering, waardoor klanten zich meer verbonden voelen met het merk.

Lush denkt anders en daar houden we van! Zo stopte Lush UK al in 2019 met social media en gaven ze aan naar nieuwe manieren te zoeken voor een échte social approach.

👉 Lees ook deze post: Géén social media meer gebruiken. Cool of kansloos?

Reputatieschade

Met het bieden van deze optie dekt Lush zich ook meteen in tegen mogelijke reputatieschade, die kan ontstaan als klanten zich verplicht voelen om e-mails te ontvangen over Moederdag, terwijl ze hier emotioneel niet klaar voor zijn. Dat kan nogal gevoelig liggen als mensen geen contact meer hebben met hun moeder of hun moeder hebben verloren. Met de afmeldoptie vermindert Lush de kans op ontevredenheid en negatieve reacties van klanten.

Respect

Deze benadering kan daarom ook bijdragen aan merkloyaliteit en klantenbinding. Door te laten zien dat ze de gevoelens van hun klanten begrijpen en respecteren, bouwen ze een sterkere relatie op tussen klant en merk. En dat kan ervoor zorgen dat klanten eerder en vaker terugkomen voor meer...

Slim!

Al met al is het bieden van de opt-out (afmeldoptie) voor Moederdag e-mails een slimme en empathische zet van Lush. Je kunt hier dus zeker een voorbeeld aan nemen als je je wilt onderscheiden door je klanten authentiek, menselijk en respectvol te benaderen. Je hoeft dit niet één-op-één te kopieëren natuurlijk, maar er is vast wel iets wat je persoonlijker kunt aanpakken. Een mooie welkomstmail, je mailinglist in slimme groepen opdelen, een aftersale mail om te vragen of alles naar wens is en nog wat tips geven... Enzovoorts :-)

Wat vind jij hiervan?

Laat het hieronder weten in een reactie. Heb je ook zin gekregen om jouw nieuwsbrief game serieus te maken en wil je meer inspiratie en voorbeelden? Kijk dan eens naar online cursus E-mailmarketing magic voor ondernemers. Want... de nieuwsbrief is nog steeds hét meest effectieve marketingmiddel. Met deze cursus leer je álles: een converterende lay out, opzet, lezers geboeid houden, je mailinglist (als vanzelf) laten groeien, bonus-tips met als doel: meer omzet.

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.