Géén social media meer gebruiken. Cool of kansloos?

Géén social media meer gebruiken. Cool of kansloos?

14 november 2018 was ik persoonlijk 'klaar' met Facebook. Binnen een week wiste ik acht jaar lief en leed, inclusief alle foto's van mijn digitaal sociaal zichtbare leven. Alle 'highs', want lows die deel je niet. Nu was ik altijd al niet zo scheutig met openbare foto's van onze zoon (een grote high uit de afgelopen 10 jaar), toch kwam ik een hoop sentimentele meuk tegen dat eigenlijk gewoon thuishoort in een familie-fotoboek.

Waarom deze clean up? Ik weet het niet precies, maar ik denk dat ik behoefte heb aan meer echt contact en minder ruis. Alles wat ik op Facebook volgde koppelde ik daarom in november los en sloot daarna mijn persoonlijke account zo privé mogelijk af. Mijn kale feed kreeg als enige bericht: Aan iedereen die dit te lezen krijgt van Facebook 😉 Ik ga de komende tijd mijn social media aanharken (persoonlijk gezien, zakelijk is een ander verhaal). De laatste maanden ben ik al veel aan het deleten en ontvolgen. Dus 'don't take it personal'; als het de bedoeling is dat we elkaar weer eens 'live' spreken of zien dan zal dat zeker gebeuren. Maar ik ben voorlopig even klaar met 'digitaal sociaal' zijn. ❤️

De hark door mijn ‘vrienden’

Vervolgens ging de hark door mijn ‘vrienden’. Iedereen waar meer dan twee jaar geen ‘echt’ contact meer mee was, werd uit de lijst geknikkerd. Ook verwijderde ik mezelf uit een aantal groepsapp’s want je wordt toch doodzenuwachtig van elke digitale scheet die met een piepje uit je iPhone komt. De trilfunctie ging ook uit en ik krijg al jaren geen ‘pling’ meer bij een e-mailtje.

Dat klinkt asociaal of niet? Nou, ik heb plenty fijn ‘echt’ contact en geloof me: nadat je je even ontheemd voelt, geeft het een zee van rust.

En zakelijk dan?

Ja, dat is wel een dingetje. Want mijn werk ís voor een groot gedeelte social media. Hoewel, als ik goed bekijk wat we met SYSO doen, valt het reuze mee. Met de Instagram cursus als uitzondering, zijn al onze SYSO tools en diensten rondom branding, e-commerce, nieuwsbrieven, bloggen en kwalitatieve content creatie opgezet.
Het is geen geheim dat ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van social media. De haat-liefde verhouding met Facebook en alles wat erop lijkt, is er altijd al geweest. Maar sinds Lush UK in april de stekker uit alle social media-accounts trok, laat het me niet meer los...

Lush UK is gestopt met social media

Long story short: Lush is moe van het vechten tegen het algoritme en wil niet meer betalen om in de newsfeed zichtbaar te zijn. Aldus Lush: “We willen onszelf niet beperken tot het hebben van conversaties op één plaats. We willen ‘social’ weer terug in de handen van onze communities - van onze oprichters tot onze vrienden/fans/klanten.” Momenteel zoekt Lush naar nieuwe manieren, een nieuwe ‘social approach’ en dáár zijn wij ontzettend nieuwsgierig naar!

Want die onafhankelijkheid van social media klinkt GOED! Maar... ben je als online onderneming niet afhankelijk van social media? “Hm... in hoeverre is dat zo?”, vraag ik me af. Lush kan dat omdat het een grote onderneming is. Maar als je klein (of kleiner) bent, zonder substantieel klantenbestand en bereik, kan het dan ook? Daarom nu deze vraag/uitdaging:

"Hoe zou het zijn om een online onderneming (webshop) te hebben/onderhouden/voeren zónder social media?"

Omdat ik de laatste tijd weer wat aan het schetsen en schilderen ben, lijkt mij Atelier Naber daar uitermate geschikt voor. Een merk dat we in 2010 opzetten om mijn schilderijen een huis te geven. Onder deze naam ontwierp en verkochten we ook zilveren sieraden, onder andere via onze toenmalige webshop Applepiepieces.

Wat we precies gaan doen, ik weet het nog niet, maar het zou mooi zijn dat we Atelier Naber aan de gang krijgen zonder social media marketing. Een interessant experiment toch? Alle social accounts zijn inmiddels al helemaal leeggehaald:

Notitie augustus 2022: helaas is bovenstaande door tijdgebrek nog niet in gang gezet. Maar wat niet is...

Op de hoogte blijven van dit interessante experiment?

We gaan hiermee aan de slag. Binnen het Content coach programma zal ik de komende tijd gedetailleerd verslag doen. Valt me iets op waar de deelnemers zelf ook wat aan hebben, dan zal ik dat daar uitgebreid uit de doeken doen. Ben jij er ook in geïnteresseerd? Doe mee aan dit handige jaarprogramma waarmee je kwalitatief content leert creëren om je onderneming zichtbaar te maken bij potentiële klanten én ze terug laat komen. Het zal je niets verbazen dat de nadruk er niet ligt op social media ;-)

Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.