AI duikt overal op, je ontkomt er eigenlijk gewoon niet aan. En dat is spannend of irritant of allebei tegelijk. Het ligt eraan hoe je er instaat. Zelf vind ik er van alles en niks van -het verschilt per dag eigenlijk-, het is iets wat ons lijkt te overkomen. We gebruiken AI al wel dagelijks en we zien het zichzelf continue verbeteren. Maar tegelijkertijd voelt het ook te snel, onnatuurlijk en als iets dat niet mag. Vreemd is dat.
Omdat AI (kleinere) ondernemers ontzettend goed kan helpen, laat ik de mogelijkheden wel graag zien. Zoals tijdens mijn recente presentatie op showUP, maar ook stond de Trend alert in teken van AI. En zo vonden we van de week weer wat nieuws: vervelende e-mail met AI beantwoorden. En dat doe je met de gratis AI-tool Empathie.ai.
Nederlands AI initiatief
De ervaren AI-ondernemers van AI.nl en Amsterdam Data Collective lanceerden dit initiatief gelanceerd. Het is een AI-tool die helpt om vriendelijke en empathische antwoorden te genereren op vervelende e-mails. “Dit bespaart niet alleen veel tijd, maar bovenal een hoop negatieve energie”, aldus de makers. En dat is zo, er komen verbazend handige tekstjes uit. Niet dat we het hier vaak nodig hebben (gelukkig).
Meer plezier en positiviteit op de werkvloer met AI
Dit is wat de makers van de tool er zelf over schrijven. "Iedereen zal het wel herkennen en weleens meemaken: een ontevreden klant of een collega die een vervelende mail stuurt. Soms is het best lastig om een goede reactie op dit soort vervelende situaties te geven. Vooral voorkomen dat je niet teveel vanuit emotie reageert...
Gelukkig is er een oplossing: de AI-superstagiair van Empathie.ai! Hoe werkt het? Kopieer simpelweg de tekst van het bericht waar je een goede reactie op wil formuleren en wij schrijven een suggestie voor een passende reactie. Zo bespaar je een hoop tijd, frustratie én zijn we allemaal wat liever tegen elkaar. Succes!"
Is dat slim?
Als je veel vervelende mail krijgt en daarom een oplossing zoekt om die netjes te beantwoorden is het handig. Lees dan wel de tekst goed na (sowieso altijd doen!!) en verander waar nodig in je eigen tone of voice.