Maak de snelste Instagram winactie ever

Maak de snelste Instagram winactie ever

Ja, hoe moet je deze blogpost anders noemen? Want het is zoals het is: a piece of cake, deze Instagram winactie maken (voor meer volgers natuurlijk ;-)). Alles over een uitgebreide winactie lees je hier in de blogpost Meer volgers met een Instagram Winactie, daarin staat veel meer uitgelegd over het kiezen van een doel, maken van een plan, de winactie richtlijnen enz. Maar wil je ‘even’ snel tussendoor een leuke actie, lees verder.

Ingrediënten voor een snelle Instagram winactie

  • (voor de doelgroep) aantrekkelijke prijs: een product of dienst dat je wilt weggeven
  • steengoede afbeelding die past bij de winactie en aanzet tot meedoen
  • landingspagina met de voorwaarden (kan een blogpost zijn met de actie nog eens uitgelegd)
  • wervende tekst met goede hashtags

Zo doe je dat

  1. maak je blogpost
  2. schrijf je wervende tekstje en zorg voor het bijpassende beeld
  3. plan je winactie in
  4. promoot de actie overal (social media, nieuwsbrief, op je website-/shop e.d.) na het posten van de winactie
  5. stel dat de actie twee weken duurt, cross-promoot dan regelmatig op al je social media kanalen!
  6. herhaling binnen je eigen feed kan natuurlijk ook
  7. gebruik ook #sysoinsta ik ben super benieuwd naar je actie!!
  8. je kunt er ook voor kiezen de post betaald te promoten via Instagram, om zoveel mogelijk nieuwe volgers te trekken
Snelle Instagram winactie

     

    Wat zijn de regels voor een Instagram winactie?

    Like, share en win-acties, je kent ze wel. Misschien deed je er eens aan ééntje mee of heb je er zelf één georganiseerd. Logisch, want ze zorgen ervoor dat volgers jouw bericht delen en dat je bereik hiermee flink toeneemt.

    Helaas, en misschien maar goed ook, heeft de eigenaar van Instagram - Facebook - een tijdje geleden in de regels opgenomen dat dit type acties niet is toegestaan.

    Let op, dit mag dus niet

    Als onderneming mag je geen verplichte voorwaarden stellen rondom liken, delen en taggen. Je mag er wel om vragen, maar het mag niet verplicht zijn. Doe je dit wel, dan kan Facebook zomaar je account offline halen.

    Naast deze belangrijke regel, zijn er nog andere (kleinere) regels opgesteld door Facebook die ook gelden voor Instagram:

    • de totale (verkoop)waarde van de prijs moet voordien duidelijk vermeld zijn
    • hoe mensen precies mee kunnen doen moet in het bericht van de winactie zelf al glashelder zijn 
    • ook moet je laten weten hoe vaak één persoon mee kan doen
    • een minderjarige moet bij deelname toestemming hebben van een ouder
    • en je moet aangeven dat Facebook en Instagram zelf niets te maken hebben met jouw winactie
    • verzamel je persoonsgegevens zoals een naam + e-mailadres? Dan moet je verwijzen naar je privacy statement

    💡 HANDIG In deze Instagram winactie blogpost vind je nog veel meer uitgebreide informatie over Instagram winacties en de voorwaarden die je kunt opstellen op een landingspagina.

    Voorbeelden Instagram winactie

    Hier een paar goede voorbeelden van wat niet (meer) mag en hoe het nu wel in orde is.

    Instagram winactie 2021

    💡 TIP Vergeet niet je Instagram post te archiveren als de winactie voorbij is. Teveel winacties in je feed staat 'niet zo lekker'.

      Meer volgers, klanten én omzet met Instagram? Dat kan!

      Een professioneel Instagram account met veel doelgroep volgers ondersteunt het imago van je shop, trekt de juiste nieuwe klanten aan en zorgt voor meer omzet. Je wéét dat Instagram interessant is, een mooi medium waar ook jouw doelgroep actief is en het wordt steeds leuker om het als marketingmiddel in te zetten. Maar waarom lukt het je dan niet volgers te krijgen? Lees hier meer over Instagram marketing.

      Bron coverfoto: Alexander Shatov on Unsplash 

      Laat een reactie achter

      Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.