De Nederlander shopt in 2023 bewuster. Hoe speel je daar op in?

De Nederlander shopt in 2023 bewuster. Hoe speel je daar op in?

Nederlanders shoppen in 2023 net zo vaak online als vorig jaar, zo blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder. Maar er is wel een verschil: mensen zijn zich meer bewust van wat ze uitgeven. Zo doen ze meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar en zijn vooral jongeren bezig met bezuinigen. Wat halen we nog meer uit dit onderzoek en wat kun jij als webshop eigenaar daarmee? Lees verder.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit!

Als webshop ondernemer is het belangrijk om te begrijpen wat mensen willen. Vooral jongeren, de Gen Z digital natives, zijn moeilijk te bereiken en te binden. Maar als je zorgt voor een positieve, relevante en onderscheidende klantervaring, dan kun je ze wel aan je binden. Zo is kwaliteit inmiddels vaak belangrijker dan kwantiteit of prijs, dus als je wil opvallen moet je zorgen dat je producten van goede kwaliteit zijn en dat je merkwaarde hoog is.

Wat shopt de Nederlander vooral online?

Nederlanders shoppen vooral elektronica, kleding en schoenen en beautyproducten online. En wist je dat Nederland het enige land is waar boeken in de top vijf van meest populaire categorieën vallen? Merkperceptie blijft ook belangrijk en zo zijn reviews zijn de belangrijkste drijfveer van aankoopgedrag vanuit een contentperspectief.

Kortom: zorg dan dat je branding en webshop top zijn, je on top of mind blijft bij je (potentiële) klanten door onder andere een betrouwbaar blog, een groeiende mailinglist hebt en regelmatig een goede (!) nieuwsbrief verstuurd.

Branding wordt steeds belangrijker

Branding is juist in dit geval van groot belang omdat consumenten zich meer bewust zijn van hun uitgaven en de voorkeur geven aan kwaliteit boven kwantiteit of prijs. Hierdoor wordt het voor webshop winkeliers belangrijker om hun merk te onderscheiden van de concurrentie en een sterke merkidentiteit te creëren die klanten aanspreekt en bindt. Wij kunnen je helpen om een krachtig merk op te bouwen en je te onderscheiden van de rest, waardoor je de connectie met je doelgroep kunt maken en het vertrouwen van je klanten kunt winnen.

Wil jij als online retailer opvallen en zorgen dat mensen jouw merk waarderen? Check dan onze branding dienst, neem contact op en laat ons je helpen om je merk op te bouwen en te laten groeien!

Love brand strategy - de wachtlijst 🤫

bron: Fonk magazine

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.