Als zelfstandig ondernemer heb je héél veel verantwoordelijkheden, to do lists for days en soms geen idee waar eerst aan te beginnen. De kans is dan ook groot dat je een aandoening hebt die veel ondernemers onder de leden hebben: Shiny object syndrome. Als je daaraan lijdt is het heel verstandig dit virus te verbannen, voordat het je onderneming compleet aantast.
Luister ook de podcast
Shiny object syndrome in actie
Shiny object syndrome (SOS) wordt ook wel ‘disease of distraction’ genoemd. In het niet-zo-lekker-Nederlands: de ziekte van de afleiding dus. Het treft jou als ondernemer helaas juist om de kwaliteiten die jou uniek maakt. Ondernemers zijn namelijk vaak super gemotiveerd, proberen graag de allernieuwste marketing snufjes en ontwikkelingen uit. Bovendien zijn ze niet bang om nieuwe projecten te starten en nieuwe dingen te maken.
Geweldige kenmerken, maar...
Normaal gesproken zijn dit geweldige kenmerken, maar als SOS er in sluipt, dwingt het je om elk nieuw idee, marketing optie/snufje op te pakken en uit te zoeken. Omdat er zoveel mogelijk is en aangeboden wordt, stapelen de uitprobeersels zich op, wordt niks afgemaakt en werkt uiteindelijk ook niets écht optimaal.
Glinsterende dingen
Het Shiny object syndrome wordt zo genoemd omdat je het kan vergelijken met een klein kind dat telkens een ander glinsterend object ziet. Als ze het glinsterend object eenmaal van dichtbij ziet, verliest ze direct interesse en gaat op zoek naar het volgende glinsterende ding. Voor ondernemers kunnen dat, in plaats van letterlijk glinsterende objecten, zakelijke doelstellingen, marketingstrategieën, webinars, challenges, cursussen, klanten, projecten of zelfs andere ondernemingen zijn.
Wanneer je echt moet gaan oppassen
Jezelf en je bedrijf op de hoogte willen houden van nieuwe mogelijkheden is opzichzelfstaand helemaal geen verkeerde doelstelling. De echte problemen beginnen pas wanneer SOS ongecontroleerd wordt en je onderstaande herkent:
-
Het lukt je niet om projecten écht af te maken. Je wordt makkelijk enthousiast over een nieuw project voordat je het vorige hebt voltooid. Erger is nog dat je er vol ingaat voordat het eerdere project heeft kunnen laten zien dat wellicht het waardevol was. Stel dat je al een maand of twee werkt aan een SEO-strategie en vervolgens helemaal switcht naar een andere strategie, dan zal je nooit de voordelen op lange termijn zien van het goed onderhouden van die SEO-strategie. Zonde van de investering van die twee maanden...
- Ideeën en richtlijnen worden niet gepland. Mensen met SOS hebben de neiging focus te leggen op de nieuwheid van het volgen van een bepaalde strategie, of het aanbrengen van een specifieke verandering, in plaats van de strategie of verandering zelf. Ze houden bijvoorbeeld ontzettend van het idee om een nieuw product te maken en beginnen eraan te werken, maar zonder lange termijn planning over hoe ze dat idee kunnen uitvoeren. Dat leidt tot belabberde executies en doodbloedende projecten (die potentieel succesvol hadden kunnen zijn).
- Geld verspillen. Er zijn honderden apps, challenges, cursussen en programma's voor bedrijven die indrukwekkend, effectief en zelfs ook gewoon heel leuk zijn om te proberen. Helaas, als je alles probeert, alles volgt en probeert bij te houden, van platform naar platform springt, verspil je zoveel geld (en tijd!) dat deze tools super kosten-inefficiënt worden.
Hoe ga je SOS tegen?
Met andere woorden, wat kun je doen om SOS te verbannen?
-
Broed eerst op je ideeën voordat je er wat mee doet. Slaap eerst eens een nachtje voordat je gaat werken aan dat nieuwe project dat 'alles gaat veranderen'. Doe wat meer onderzoek naar het idee en bedenk of dit het écht the next best thing is voor jou en je onderneming. Niet elk idee moet worden uitgevoerd, en jezelf deze tijd te geven kan je een al te overhaaste beslissing besparen.
-
Communiceer met de mensen waarmee je samenwerkt. Als je een nieuw idee hebt, praat er dan met je netwerk/wolfpack over (praat wel met mensen die er verstand van hebben!). Vraag hen wat ze denken en luister naar hun perspectief. Relativeren helpt soms bijzonder goed om de juiste keuze te maken.
-
Schrijf het op. Schrijf al je potentiële plannen in een notitieboek. Dan ben je het tijdelijk kwijt, maar niet voor altijd. Wie weet wanneer het nog handig is. Niet alles hoeft en niet alles hoeft NU.
-
Stel bij elk nieuw project zowel lange- als kortetermijndoelen vast. Duik niet zomaar in iets heel nieuws zonder een heldere doelstelling op te schrijven. Wij noemen dat zelf een 'Masterplan'. Telkens als we een nieuwe cursus, project, programma of tool ontwikkelen volgt er eerst zo'n plan. Niet ingewikkeld en uitgebreid, maar wel to the point. Zaken als doel, doelgroep, missie, kostenindicatie en lancering wordt erin beschreven.
-
Stop alleen met lopende projecten als dat nodig is. Stop niet voordat je de langetermijndoelen hebt bereikt. Je bent weloverwogen ingestapt, nu moet je het afmaken ook! De enige uitzondering is dat je project veel meer geld gaat kosten dan verwacht, of als de markt ineens ontzettend is veranderd om je project succesvol te houden.
- Maak een Jaarplan. Maak dat jaarplan en volgt het op, hiermee voorkom je adhoc gedrag en dat is beter dan genezen. Hoe je zo'n plan maakt? Dat en nog veel meer handige planideeën vind je in ons Master your planning programma.
Gelukkig is SOS geen echte medische aandoening. Het is wél een probleem voor de ontwikkeling van je onderneming. Nu je dit artikel hebt gelezen is het wél de bedoeling dat je gaat letten op je gedrag en weet wanneer SOS de kop op steekt je meteen kan ingrijpen en corrigeren.
Ben je alert op SOS dan zorgt dat uiteindelijk voor een evenwichtiger en effectiever pad voor jou en je onderneming. Trust me!
De kuur tegen shiny object Syndrome
Kies je voor content marketing dan ga je met focus werken aan een strategie, een mix die voor jou werkt. Hiermee los je vaak voor een groot gedeelte Shiny object syndrome op.
bron: Entrepreneur