HELP, lijdt je klant aan fobo?! (4 tips om het bestelproces te versnellen)

HELP, lijdt je klant aan fobo?! (4 tips om het bestelproces te versnellen)

Er is iets nieuws gaande in e-commerce land en die klinkt logisch maar is niet leuk (voor alle partijen). FOBO. De Fear Of Better Options. Wat is het precies en wat doe je ertegen? Je leest het hier.

FOMO ken je wellicht al: de Fear Of Missing Out - de angst om ‘iets’ te missen, bijvoorbeeld een borrel met vrienden, een uitje met de klas van je kind, die handige Marie Kondo serie op Netflix. Tegenwoordig is er zoveel te doen, zoveel informatie en zoveel om aan deel te nemen, alles draait om beleving en je hebt (wellicht wel mede door social media) het idee dat je overal bij moet zijn omdat je het anders mist. FOMO dus. Ik lijd zelf trouwens graag aan JOMO (de Joy Of Missing Out), maar dat is weer een heel ander verhaal.

Wat is FOBO?

Bij e-commerce is de trend dus FOBO. En dat gaat ongeveer zo. Jij zoekt een nieuw paar zwarte enkellaarsjes en dus ga je online opzoek. Je vindt drie paar die aan je wensen voldoen, zet ze in je winkelmandje. Vervolgens kijk je bij nog minstens twee andere webshops, want je moet wel zeker zijn dat je de juiste laarsjes hebt. Dat is het begin van je FOBO, de angst voor de betere optie die je mist. Er is op internet zo-veel keuze. Als je offline shopt in een gemiddelde stad heb je een paar winkelstraten met hoogstens een stuk of 5 schoenenwinkels (en dan moet je nog je best doen binnen 1 (mid)dag). Online zijn het duizenden shops over de hele wereld waar je potentieel die zwarte enkellaarsjes kunt scoren. Dat geeft keuzestress en dat is slecht voor de conversie én vertraagt het bestelproces aanzienlijk.

4 tips om FOBO tegen te gaan

1 - Kijk kritisch naar je productpagina
Een aantrekkelijke, uitgebreide uitleg van je product: graag! Maar bied ook heel helder, bondig en puntsgewijs de productinformatie aan. Het liefst begin je hiermee en sluit je af met het meer beschrijvende deel. Zie hieronder een voorbeeld een Victoria Secret productpagina. Althans, het eerste gedeelte ervan, Na 'Complete the look' volgen nog drie andere producten ('You'll also love') die je waarschijnlijk ook wel aan spreken (met een 'quick shop' knop - handig!!) en daarna komt ene heel vernuftig 'Rating & reviews' gedeelte inclusief de eerste tien reviews en natuurlijk een uitnodiging om direct te reviewen. 
Het 'verhaal' zit 'm hier meer in de details trouwens, want de beschrijving is slechts:"Instant warm-and-fuzzy feels, complements of this pom-pom slipper." Het je dat tabje 'Today's offers' opgemerkt?!

 Victoria's Secret productpagina

2 - Wat je ook vast leuk vindt...
En ja, vergelijkbare producten die ook écht relevant(!) zijn aanbieden onder het product op de productpagina, werkt ook positief door. Het inspireert je klant, die vaak gewoon geholpen wil worden.

3 - Let's chat
Een goed geoliede chatfunctie in een webshop of dienstverlenende website is inmiddels (bijna) gemeengoed en niet voor niets. Het is een mooi onderdeel van je klantenservice en je hoeft er echt niet 24/7 naast te zitten. 
Wij gebruiken alweer een tijdje Tawk.to, gratis trouwens, daar kun je al heel veel mee. Als we op kantoor aanwezig zijn zetten we de chat aan. Zijn we er niet, dan is het zo ingesteld dat je wel kunt reageren, wij krijgen dan een e-mail. Je kunt ook bepaalde triggers instellen, de vormgeving aanpassen naar je branding, er is een app voor op je smartphone. De mogelijkheden zijn legio. Hoe gat je daar een FOBO mee te lijf? Doordat je meteen 1-op-1 kunt afrekenen met twijfel van de klant. Je bent er op het moment dat zij of hij niet kan kiezen uit de drie paar laarsjes.

Dat is ook de reden waarom de zoekfunctie van je webshop heel belangrijk is. Een klant die zoekt wil een oplossing vinden. Als de zoekfunctie dan een beetje vaag in een hoekje staat, heb je kans dat de klant 'm over het hoofd ziet en weg klikt.

4 - Reviews
Klantenreviews zijn goud, échte klantenreviews - dat dan weer wel! Zorg dat je deze krijgt en dat je ze door je hele site (en daarbuiten) heen laat zien. Waarom? Omdat het bij de beslissingsfase van bestellen vaak draait om vertrouwen. En als de klant met een FOBO zich afvraagt of dit wel de juiste keuze is, kan een positieve klantenreview net dat laatste duwtje geven om te klikken op 'bestel nu'.
Want: je bent sneller overtuigd als je van een vriendin of kennis hoort dat desbetreffende yogamat echt de énige mat is waar je met goed fatsoen een awesome zonnegroetje op doet. Ook vreemden overtuigen je relatief makkelijk in je keuze, want als zij kopen bij de webshop waar jij ook graag koopt, dan zal het wel kloppen toch?! Dan is er niet snel een reden te bedenken verder te kijken. Social proof is de vakterm hiervoor en klantenreviews is dus wat je daarvoor nodig hebt.

💡 TIP - Ben je al klant bij ons? Laat dan hier jouw review achter en ontvang meteen 10 supertips voor klantenreviews.

Mooi voorbeeld

Mag ik je dan nu voorstellen aan de queen of all productpagina's? Ik heb geen repairing shampoo nodig dacht ik, maar na het zien van deze productpagina twijfel ik. Hoewel er geen enkele twijfel bestaat over het feit dat er op de hele wereld een betere shampoo bestaat dan deze!

L'Occitane productpagina

Met steengoede content de aandacht van de klant vasthouden? Dat kan met het Content coach programma.

bron: Frank.news

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.