Wat is de beste verzenddag en -tijd voor jouw nieuwsbrief?

Wat is de beste verzenddag en -tijd voor jouw nieuwsbrief?

Wat is de beste verzenddag en -tijd voor jouw nieuwsbrief? Dat heb je jezelf vast wel eens afgevraagd. Niet zo vreemd, want elke dag worden er meer dan 205 miljard e-mails verzonden en ontvangen. Timing is key!

E-mail is here to stay en slimme ondernemers weten het. Jouw mailinglijst is namelijk dé marketing holy grail die niemand je meer kan afnemen. Je bent hiermee niet afhankelijk van grillige algoritmes, de lijst met 'volgers' is altijd van jou, je kunt 'm opslaan en naar een ander mailsysteem brengen en je kunt er (bijna) alles mee doen wat je wilt.

Op nummer 1: e-mail

In de top 3 van de belangrijkste online kanalen staat e-mail op 1. Op plek 2 en 3 vind je SEO en SEA. E-mail wordt vooral ingezet om traffic te genereren naar een website (of shop), het stimuleren van de verkoop, branding en om klanten aan te trekken. Zo zie je dat je die onmisbare mailinglist op zoveel manieren waardevol is. Het maakt je mogelijk direct contact te maken met mensen die al geld aan jouw onderneming hebben uitgegeven, zij zijn geïnteresseerd in je product of dienst of in elk geval alvast geïntrigreerd.

Als het gaat om lange termijn groei van welke onderneming dan ook, dan moet het verzorgen en laten groeien van de mailinglist een topprioriteit zijn.

Nice to know

Even wat marketing-jargon uitleggen, dat is handig voordat je verder leest.

Wat is open ratio?
Open ratio is het deel van de ontvangers dat een e-mail heeft geopend, uitgedrukt in een percentage. Andere veelgenoemde termen zijn openingspercentage of open rate. Het open ratio laat dus zien of jouw email voldoende is opgevallen in de inbox van de ontvanger. 

Wat is CTO?
Click-To-Open ratio - de CTO wordt bepaald door het aantal ontvangers dat jouw mail opent én dat doorklikt.
Voorbeeld: je stuurt 10 mensen een mail, 4 openen de mail en 1 persoon klikt in je mail, dan heb je een CTO van 1 / 4 (x100%) = 25%.

Wat is CTR?
Click-Through-Ratio - de CTR wordt bepaald door het aantal ontvangers dat klikt ten opzichte van het aantal ontvangers aan wie de mail verzonden is en waarbij de mail in de inbox is beland. Bounces worden uitgesloten. Verder maakt het ook niet uit of de mail wel of niet geopend is.
Voorbeeld: als je diezelfde 10 mensen een mail stuurt, waarbij 4 openen, 0 bouncen en 1 doorklikt, dan heb je een CTR van 1 / 10 (x100%) = 10%.

Wat is bounce?
Dat is een e-mail die niet aankomt bij de bestemming doordat het e-mailadres niet bestaat, verkeerd is gespeld, er een spam-filter dwars zit enz.

De beste verzenddag en -tijd voor jouw nieuwsbrief

Als je serieus aan de slag gaat met jouw e-mailmarketing, dan is het de bedoeling dat je regelmatig gaat verzenden. Eens per week is aan te raden, maar... op welke dag en tijd is dat dan het beste? Nu is de ideale verzenddag natuurlijk verschillend per onderneming en branche, maar de donderdag komt tegenwoordig over het algemeen uit de bus als de beste verzenddag. Daar en tegen hebben e-mails die op dinsdag verstuurd worden de hoogste open ratio en CTR. E-mails die op zaterdag verstuurd worden hebben de hoogste CTO.

De meest gebruikte verzendtijden zijn ook opgedeeld in drie pieken. De eerste is tussen 7:00 en 8:00 uur, de tweede tussen 9:00 en 10:00 uur en de laatste is om 17:00uur. E-mails die om 21:00 uur verstuurd worden hebben de hoogste open ratio (35,22%), gevolgd door de mails die verstuurd worden om middernacht.

De open ratio daalt

Hier een aantal gemiddelden die handig zijn om te weten. Bedenk wel dat jouw branche wellicht afwijkende cijfers vertoont en dit dus een heel algemeen gemiddelde is.

  • gemiddelde open ratio is 24,63%
  • gemiddelde open ratio op mobiel is 60%
  • gemiddelde CTR is 3,05%
  • gemiddelde CTO is 12,41%

We ontvangen rond de 50 e-mails per dag. Dat is veel en dus is het belangrijk dat je goed opvalt en je nieuwsbrief game bloedserieus neemt! Doe de online cursus E-mailmarketing magic.

Bron cijfers: e-Village Email Benchmark 2019

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.