Als je al een tijd op Instagram actief bent, heb je de term vast wel eens horen vallen: ‘Instagram pod’. Pod betekent peul, huls, dop of schil waar iets in kan zitten, Instagrammers bijvoorbeeld. Een pod is een kleine verzameling van Instagrammers, een privé groep van 10 tot maximaal 15 leden die (ongeveer) hetzelfde publiek willen aanspreken en om die reden samenwerken.
Waarom zijn er pods en wat is het precies?
Sinds Instagram het algoritme jaren geleden heeft aangepast, is de eerste posts op je Instagram Feed niet meer automatisch de laatst geposte post van één van je gevolgde accounts. Kort gesteld is het dus belangrijk dat jouw post wél zo vaak mogelijk in die timeline wordt gezien door jouw volgers. Maar hoe dan? Des te meer engagement, hoe eerder/vaker je post wordt getoond. En engagement dat is gewoon ‘aandacht’ natuurlijk, likes en reacties. Zo ontstonden de Instagram pods, groepjes Instagram gebruikers die elkaars posts engagement geven. Door te liken en te reageren.
Hoe begin ik een Instagram engagement pod?
Je kunt er met gemak zelf één starten, dat gaat zo:
- Voeg iedereen die je toe wil voegen aan je pod toe (houdt er bij voorkeur maximaal 15 over) in een groepsbericht op Instagram en vertel wat je van plan bent.
- Je kunt iedereen de notificaties aan laten zetten voor de andere pod-leden. Wanneer één van de pod-leden dan een post plaatst kan de groep direct in actie komen (liken en reactie geven). Maar de groep kan ook via DM berichten contact houden.
- Zorg dat je reactie op de post bestaat uit meer dan vier woorden en geen algemene zinnetjes bevat. Zie de tips hieronder.
Tips voor de juiste Instagram comment
- Like de post.
- Gebruik meer dan vier woorden in je reactie.
- Vermijd te algemene en korte kreten als ‘geweldig, super leuk, love it, awesome’ enz. en een rij emoticons is ook not done.
- Reageer bij voorkeur nooit met dezelfde zin, maak een échte reactie op de post, laat zien dat je betrokken bent.
- Tag de afzender in je reactie (@naam) voor een nog persoonlijkere touch.
Basisregels voor Instagram engagement pods
Nu je begrijpt wat Instagram Pods zijn, laten we eens kijken wat de algemene regels zijn.
- Engagementvereisten: Leden moeten elkaars posts liken en commenten, vaak volgens strikte regels voor timing en kwaliteit om echt engagement na te bootsen.
- Communicatie en coördinatie: Pods opereren via groepschats op Instagram DM, waarbij leden elkaar op de hoogte stellen van nieuwe posts.
- 'Drops' en schema's: Veel pods plannen specifieke momenten, 'drops', waarop leden hun posts delen voor engagement. Leden moeten dan op alle gedeelde posts reageren.
- Geen meelifters: Leden moeten evenveel engagement geven als ze ontvangen; anders kunnen ze uit de pod worden gezet.
- Discretie en geheimhouding: Vanwege de controversiële aard blijven pods vaak geheim om detectie door Instagram te voorkomen.
- Toegangscriteria en gedragsregels: Sommige pods hanteren criteria voor toegang, zoals een minimum aantal volgers of specifieke contentkwaliteit. Daarnaast hebben ze vaak gedragsregels voor het soort reacties, postfrequentie en reactietijd.
- Variatie in regels: De regels verschillen per pod; sommige vereisen volledige betrokkenheid bij alle gedeelde posts, terwijl andere een meer ontspannen benadering hebben, zoals engagement op een bepaald aantal posts per dag of week.
De voor- en nadelen van een Instagram engagement pod
Voordelen
- Verhoogde zichtbaarheid: Meer interactie betekent dat je post vaker wordt getoond aan je volgers.
- Snelle Groei: Voor nieuwe accounts kan een pod helpen om sneller te groeien.
Nadelen
- Kunstmatig engagement: Het engagement kan onnatuurlijk overkomen, wat de geloofwaardigheid kan schaden.
- Risico op sancties: Hoewel pods momenteel niet direct tegen Instagram’s beleid ingaan, is er altijd een risico dat het platform dit in de toekomst gaat bestraffen. Denk hierbij aan shadowban bijvoorbeeld.
Alternatieven voor engagement pods
In plaats van te vertrouwen op engagement pods, zijn er meer duurzame manieren om je merk of shop onder de aandacht te krijgen:
-
Kwaliteitscontent: Investeer in het maken van content die echt waarde toevoegt voor je doelgroep. Content die inspireert, informeert of entertaint, zal organisch meer betrokkenheid genereren.
-
Community building: Werk aan het opbouwen van een echte community. Betrek je volgers bij je verhaal door middel van Instagram Stories, Q&A's, en live sessies. Dit zorgt voor een diepere band met je publiek.
-
Samenwerkingen: Zoek naar samenwerkingen met andere merken of communities waar je doelgroep zich bevindt. Zoek je een groeiende plek waar vrouwen van ±25 - 55 jaar dagelijks massaal zoeken naar de leukste cadeautjes en webshop-tips? Dan is shopping guide Happlify ongetwijfeld wat voor jouw webshop, dienst of merk!
Long story short
Instagram Pods kunnen een nuttig hulpmiddel zijn om je zichtbaarheid en engagement te verhogen, vooral als je net begint. Het is wel heel belangrijk om je bewust te zijn van de mogelijke nadelen. Het creëren van authentieke interacties met je volgers blijft essentieel voor een duurzame Instagram-strategie.
Wil je echt impact maken en een sterke merkpositie innemen?
Dan is het tijd om jezelf te onderscheiden als een Love Brand. Hoe je dat doet? Dat leg ik je binnenkort heel graag uit met Love Brand Strategy. Zet jezelf alvast (vrijblijvend) op de wachtlijst en misschien bouw jij straks ook je merk op vanaf de fundering tot aan de rokende schoorsteen. Onderscheid jezelf en verover het hart van je klant.
Dit wordt epic. Meld je aan en weet als allereerste ALLES!