Interview met Mariko in Hoofdpijnzaken + rebranding Hoofdpijnnet

Interview met Mariko in Hoofdpijnzaken + rebranding Hoofdpijnnet

Dit interview door Caspar van Loo, is gepubliceerd in Hoofdzaken, het magazine van Hoofdpijnnet waar wij in 2023 met Loaded ink BNO de brand restyling voor deden (eind januari 2024 zal de nieuwe branding pas echt openbaar zijn, later hierover meer). Ik heb besloten het interview hier te delen omdat ik hoop dat ik er anderen mee kan helpen. Mocht je vragen hebben over chronische migraine kun je mij, Mariko altijd mailen.

Voor ontwerper Mariko Naber betekent migraine: ‘Veel doen in weinig tijd’

Mariko Naber is ontwerper en conceptontwikkelaar. Zij deed de restyling van het logo en de huisstijl van Hoofdpijnnet. Als lid van de ‘doelgroep’ (‘ja, ik heb migraine’) vond zij het geweldig om mee te werken aan de nieuwe look & feel van de vereniging die vanaf medio januari zichtbaar is.

Met op de achtergrond het geluid van meeuwen vertelt Mariko Naber (48) vanaf haar werkplek in Scheveningen eerst over haar migrainegeschiedenis. De hersenziekte ontwikkelde zich in haar puberteit, ze was een jaar of vijftien. Meteen code rood. Na haar 30ste kreeg de migraine, met twaalf tot vijftien aanvallen per maand, het label ‘chronisch’. Geen pretje dus voor haar, leven met migraine en medicatie. Aanpassen aan de omstandigheden, het bekende verhaal van mensen met migraine.

Mariko werd zelfstandig ondernemer, een luxepositie vindt zij zelf, om geen baas te hebben die je moet afbellen wanneer je een aanval hebt. Zij ontwikkelde gaandeweg een manier van werken die bij haar ziekte past: met weinig tijd heel veel dingen doen. Terwijl zij van huis uit chaotisch was aangelegd, werd zij op zakelijk niveau zelfredzaam en heel organisatorisch ingesteld. Een voordeel bij een nadeel als je iets wil bereiken. Nu runt zij met haar man Mark onder meer het ontwerp- en communicatiebureau Loaded ink.

Botox


Om de migraine te beteugelen probeerde Mariko, net zoals bijna al haar lotgenoten, naast de medicatie van alles wat je het predicaat ‘alternatief’ of ‘wie weet helpt het’ zou kunnen geven. Uiteindelijk beviel het ketogeen dieet met weinig koolhydraten, veel eiwit en vlees haar het beste. Haar klachten namen aanzienlijk af. Helaas voor de Scheveningse had zij er maar anderhalf jaar profijt van. Later probeerde zij de CGRP-remmers, maar die hielpen haar niet de aanvallen te verminderen. Inmiddels is Mariko weer bezig met botoxbehandelingen (31 prikjes in het voorhoofd, nek en schouders per sessie). Daar heeft zij tot nog toe veel baat bij, al wil zij niet te vroeg juichen.

‘Zwakte’

In de coronatijd sloot Mariko zich als lid van Hoofdpijnnet aan bij de online sessies voor lotgenoten die de vereniging hield via Zoom. Zij vond het zalig en waardevol om haar ervaringen met migraine te delen, en contact te hebben met anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Overigens had Mariko lange tijd haar migraine niet erkend en verborgen gehouden. Zij wilde per se deze ‘zwakte’ niet toegeven.
Omdat Mariko ook presentatietechnieken beheerst, werd zij op enig moment gevraagd de online vervolgsessies te leiden, om host Lonneke Scholten af te lossen. Zij zei ja, omdat haar migraineklachten vanwege het ketodieet op dat moment naar de achtergrond waren verdreven. Later werd zij op basis van haar betrokkenheid en kwaliteiten als ontwerper gecontracteerd voor de restyling van de huisstijl van Hoofdpijnnet.

Warme plek


De missie van het bureau van Mariko en haar man is: ‘Wij geloven in de kracht van goed ontwerp en communicatie om een organisatie, onderneming, merk, product, dienst of persoon te verbinden met het gewenste publiek’. Een missie die dus mooi past op de opdracht van Hoofdpijnnet, die met de restyling herkenbaarder en nog laagdrempeliger voor haar achterban wil zijn.
De ontwerper zegt: ‘Hoofdpijnnet gaat een nieuwe fase in. De vereniging wil mensen met hoofdpijn een warme plek van herkenning en erkenning bieden, naast hulp en advies. De basis van alles is zelfredzaamheid én dat je meer kunt dan je denkt. Met de nieuwe huisstijl en het nieuwe logo probeer je daar vorm en kleur aan te geven. Uit het vorige beeldmerk is daarom bewust het element pijn weggelaten. Als vereniging probeer je die pijn voor je leden draaglijker te maken. Nu herken je subtiel in het logo een hoofd dat contact wil maken.’

Wie is Mariko Naber?


Zij zegt een aangeboren sensor te hebben voor ‘wat nodig is’. Haar schetsboeken staan vol met ideeën en concepten, die soms ineens op hun plaats vallen. Samen met partner Mark runt ze onder meer branding agency Loaded ink BNO en Happlify. Over het opzetten en succesvol maken van hun (inmiddels verkochte) sieradenwebshop Applepiepieces schreef zij in 2014 haar eerste werkboek Sell your stuff online. Het (Scheveningse) strand, zen, skaten, surfen, natuur en feel good zijn terugkerende onderwerpen in alles wat Mariko doet. Zo creëerde ze de website Happlify om mensen te verbinden, te verrassen en vooral blij te maken. Zelf wordt Mariko blij van aardige dingen, gehaktballen, chocolademousse, family time, surfen, skaten, piña colada's, Monty Python en elke woensdagochtend een duik in de zee.

Wat is Hoofdpijnnet?

Hoofdpijnnet is een Nederlandse patiëntenvereniging voor mensen met verschillende hoofdpijnaandoeningen, zoals migraine en spanningshoofdpijn. Lid worden biedt toegang tot waardevolle informatie, community support en betrokkenheid bij belangenbehartiging en onderzoeksfondsen. Het is een essentiële hulpbron voor mensen met hoofdpijnproblemen en biedt begrip, steun en hoop. Ben of ken jij iemand met chronische hoofdpijn, kijk dan eens op www.hoofdpijnnet.nl en word ook lid!

Laat een reactie achter

Let op: reacties worden gekeurd voordat ze worden gepubliceerd.