Als je zelf jarenlang in de sieradenbranche hebt gezeten (Applepiepieces, in 2017 verkocht) is deze opdracht even écht een trip down memory lane. Want bij Beadies vind je het allemaal: duizenden kralen, hangers, bedels, rijggaren, slotjes en zoveel meer om je eigen sieraden te maken. En heb je geen zin in DIY? Kies dan één van de Beadies sieraden die met zorg en oog voor stijl zijn gemaakt.
Toen ik mede-eigenaresse Gudrun voor het eerst sprak barstte de shop bijna letterlijk uit z'n voegen. Het was duidelijk tijd voor een webshop verhuizing naar Shopify en vernieuwing. Aan de rebranding van het logo heeft vooral Mark gewerkt. Hij heeft een neus voor restyling en het meer corporate en strakkere werk.
Wie is/zijn Beadies?
Op 21 juli 1998 werd Beadies Amsterdam opgericht, met Nanette Koenen en Gudrun Simhoffer die de deuren openden van hun eerste winkel in de charmante 9-straatjes, gelegen in het bruisende centrum van Amsterdam. Wat begon als een gespecialiseerde winkel in de verkoop van losse kralen, groeide al snel uit tot een succesverhaal met de introductie van een handgemaakte en zelf ontworpen sieradencollectie onder het merk Beadies Amsterdam. De collectie werd enorm populair. Binnen korte tijd volgde de opening van een tweede winkel in het hart van Utrecht. Tegenwoordig biedt Beadies niet alleen kralen en toebehoren aan, maar ook prachtige tassen, sjaals, manchetknopen en andere mode accessoires.
Resultaat
Een merk from scratch opzetten vinden we bij SYSO ontzettend leuk om te doen, maar rebranding is minstens zo leuk omdat er al zoveel voor handen is. Als een merk al een grote naamsbekendheid en fanbase heeft is het belangrijk om de herkenbaarheid zoveel mogelijk te behouden. Precies dat hebben we ook gedaan bij love brand Beadies.
Het logo is zo ontworpen dan het nu ook klein nog goed leesbaar is. De vorm is nu meer compact en logisch en ook het icoontje met de B is eenvoudiger en strakker. Het oude logo had een heel generiek font, hiervoor is iets gevonden dat meer uniek is en bovendien custom is aangepast zodat het helemaal Beadies-eigen is. Het was belangrijk dat het logo tijdloos zou zijn en vooral gevestigd, iets wat past bij de Amsterdamse lokatie en vooral niet meegaat met een hype. Uiteindelijk hebben al deze elementen ervoor gezorgd dat Beadies de perfecte fundering heeft van een echt love brand.
De nieuwe webshop
De Beadies webshop is gemaakt met Shopify, een fijne SaaS e-commerce oplossing die meegroeit met de onderneming en standaard is uitgerust met veel automatische marketing opties. Er is gekozen voor een uitgebreid thema speciaal voor grote collecties van een goed thema-huis en een aantal handige apps. Filteren kan op verschillende manieren, zodat de klant goed de weg vindt in de duizenden producten. Zo kan er heel handig op kleur worden geshopt, er kunnen DIY pakketjes worden besteld en er zijn automatische cadeaubonnen. De opzet van de shop is rustig om de producten zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Bovendien is de shop beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels om ook buiten de landsgrens te kunnen groeien.
We stelden Gudrun van Beadies een paar vragen
Wat is jullie eigen favoriet?
Gudrun: "Eigenlijk ben ik fan van al onze producten maar als ik er toch één zou moeten kiezen dan is het de collectie armbanden. Het blijft leuk om de mooiste materialen uit te zoeken zoals halfedelstenen en parels waarvan we vervolgens verschillende ontwerpen maken. We houden nogal van kleur en dat zie je terug in de meeste armbanden. Je kunt armbanden eindeloos combineren met elkaar. Het leukste vind ik een pols die lekker gevuld is met armbandjes waarbij een afwisseling is van schakelarmbanden met kralen armbandjes en armbanden van half edelsteen."
Wat heeft jullie doen besluiten SYSO in de arm te nemen?
Mariko is duidelijk, snel en als klant weet je goed waar je aan toe bent. Mariko maakt waar wat je belooft. Wat doorslaggevend was is dat er heel goed wordt begrepen “wat de bedoeling is”. En Mariko kan zich goed verplaatsen in de ander.
Wat hebben jullie als resultaat behaald met de nieuwe branding en webshop tot nu toe?
De branding kostte even tijd omdat we zo gewend waren aan onze oude huisstijl. We zijn erg blij met het resultaat, ons logo voelt inmiddels vertrouwd en het is zoveel beter. De webshop draait lekker en is erg gebruiksvriendelijk.
Mogen we weten wat de toekomstplannen zijn?
Online groeien in buitenland!
Zou je SYSO aanbevelen?
Ja, ik beveel SYSO zeker aan.
Dankjewel Beadies!
Wat was het leuk om voor jullie te mogen werken en wat fijn dat we jullie van een branding restyling hebben kunnen overtuigen. Er staat nu een merk dat nu nóg beter klopt en waarmee jullie weer jaren vooruit kunnen. Het was zo mooi om te zien dat de webshop na de verhuizing meteen helemaal 'eigen' was, alsof het nooit anders is geweest. Als dat gebeurt, dan weten wij dat het goed is. We wensen jullie heel veel plezier en succes met Beadies.com, ook over de grens!
Happlify, jouw happy shopping guide
Zo'n mooie shop mag natuurlijk niet ontbreken op de leukste happy shopping guide van Nederland en België: Happlify! En dus kreeg Beadies een mooi plekje.
Happlify is een hard groeiende, kwalitatieve shopping guide voor vrouwen (30+ jaar) die een frisse en vertrouwde plek zoeken waar zij kennis kunnen maken met leuke, bijzondere en veilige webshops. Op het blog vinden ze inspirerende artikelen over lifestyle, positiviteit, leuke uitjes en recepten. Wil jij ook zichtbaar worden bij een groter publiek? Meer informatie vind je hier: Happlify samenwerken en adverteren.