Casestudy: Ivy & Loulou branding, webshop + packaging

Casestudy: Ivy & Loulou branding, webshop + packaging

Dit keer een lekker uitgebreide casestudy, en dan te bedenken dat 'ie nog niet eens compleet is. De verpakkingen worden as we speak nog gedrukt. Deze casestudy gaat over Ivy & Loulou, een nieuw 'natural play makeup' merk dat zich voornamelijk op kinderen richt. SYSO werd ingeschakeld om het merk vanaf het begin af aan op te bouwen. Nu vind ik bijna alle projecten die we mogen doen een feest, maar dit was er ook letterlijk één, compleet met confetti, felle kleurtjes en een wel héél vrolijk logo!

Het duurde wel even, vooral omdat het product helemaal zelf is samengesteld door eigenaren Rachelle en Folker. De make-up zelf moest op alle fronten 'meuk vrij' zijn, zo ook de verpakking (papier). Uiteraard moet ook alles eerst uitvoerig worden getest en gekeurd voordat het de markt op kan. Geloof me, daar gaan heel wat laboratorium sessies aan vooraf.

SYSO mocht aan de slag met het ontwerp van de branding, webshop en al het verpakkingsontwerp. Ook hebben we meegedacht aan de naam van met merk 'Ivy & Loulou' en de kleurnamen van de eerste vier producten: Moonlight silver, Fairydust gold, Lollypop pink en Butterfly blue.

Wie is Ivy & Loulou?

Ivy & Loulou make-up is 100% natuurlijk en vegan¬†en bevat geen chemicali√ęn, microplastics of allergenen.¬†Het fonkelnieuwe merk vindt¬†dat speel make-up voor absoluut veilig moet zijn om te gebruiken, zodat je kind plezier kan hebben zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over ingredi√ęnten.¬†De beweegredenen hierachter kun je uitgebreid lezen op de Ivy & Loulou about pagina.
 

Ivy & Loulou Instagram

Branding

Na het vaststellen van de kernwaarden, de doelgroep en het doel van het merk is het branding project opgestart. Zoals hierboven ook aangegeven hebben we hard meegebroed op de naam van het merk. Waar je zoal aan moet denken bij het kiezen van een bedrijfsnaam kun je hier lezen: 6 Tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam.

Na het vinden van dé naam en het analyseren van de markt is het ontwerpproces gestart. Het logo is speels opgezet met veel kleurvariatie en minimalistische characters die door de hele branding te vinden zijn. In de webshop, als animatie op social media en ook op de verpakkingen springen ze vrolijk rond. 

Ivy & Loulou verkoopsheet

Packaging

Voor dit merk zijn we ook gevraagd de packaging te ontwikkelen. Eerst de vier kleine papieren potjes en inmiddels zijn er ook diverse pakketverpakkingen gemaakt, die ik je graag laat zien zodra dat kan. Als een verpakking klein is, dan is de puzzel voor de ontwerper groot en zo ook in dit geval. Er is zoveel verplichte informatie die je erop moet verwerken, dat de kans groot is dat de functie de vorm als het ware 'overspoelt'. Gelukkig heeft Mark de puzzel kundig opgelost en zijn de verpakkingen stuk voor stuk pareltjes.

Webshop

Bij een nieuw merk hoort natuurlijk een website, en in dit geval een webshop. √Č√©ntje die zowel werkt voor consumenten (B2C) als voor inkopende retailers (B2B). Dat is met Shopify en een goede app prima te regelen. De webshop is uiteraard compleet in de vrolijke branding ontworpen en is voor Rachelle en Folker eenvoudig in gebruik.

 

Ivy & Loulou webshop - Sell your stuff online
   
   
De kleine lama

We stelden Rachelle en Folker van Ivy & Loulou een paar vragen

Waarom zijn jullie Ivy & Loulou begonnen?

Ons hart gaat al jaren sneller kloppen van mooie, natuurlijke producten voor gezinnen met (jonge) kinderen. We hebben gemerkt dat niet alles wat we zoeken te vinden is, of dat wat er al op de markt is niet helemaal voldoet aan de kwaliteit of standaard die je van een duurzaam en natuurlijk product zou verwachten. Dus hebben we besloten deze producten zelf te gaan ontwikkelen onder een eigen merk. We zijn begonnen met iets wat het meest logisch is met twee jonge dochters: natuurlijke speel make-up!

Wat vind je het allerleukste aan jullie producten?

Dat we laten zien dat duurzaam en natuurlijk ook leuk kan zijn! De branding van Ivy & Loulou straalt dat ook echt uit.

Ivy & Loulou kinder make-up

Wat heeft je doen besluiten SYSO in de arm te nemen?

Bij het opstarten van een eigen merk komt nogal wat kijken en SYSO biedt daarin een compleet pakket. We zijn niet alleen geholpen met de branding, maar ook met het bedenken van namen, het bouwen van onze Shopify webshop, het ontwerp van onze verpakkingen en we hebben veel waardevolle marketing tips gekregen. Daarbij komt dat we eerder al hebben samengewerkt met Mariko, en zijn heel tevreden met wat er destijds uit haar creatieve brein is komen rollen. Dus de keuze voor SYSO was snel gemaakt.

Ben je blij en wat heb je als resultaat behaald met het nieuwe merk tot nu toe?

We zijn echt pas net begonnen met het lanceren van Ivy & Loulou, en het wordt al enorm goed ontvangen! We zijn dus zeker blij met de eerste resultaten en gaan er vol vertrouwen mee verder.

Mogen we van je weten wat de toekomstplannen van Ivy & Loulou zijn?

De natuurlijke speel make-up lijn wordt waarschijnlijk nog wel een beetje uitgebreid. Daarnaast willen we ook nog andere collecties gaan ontwikkelen, idee√ęn genoeg! En dan hopen we dat het niet alleen een plekje op de Nederlandse markt krijgt, maar dat het in heel Europa in winkels komt te liggen.

 Ivy & Loulou brandboard

Dankjewel!

Dankjewel voor dit spannende avontuur. We hebben hier ook weer met veel plezier aan gewerkt. Het was mooi te zien hoe toegewijd jullie dit merk vanaf nul hebben opgebouwd én bovendien geen enkele concessie hebben gedaan als het om kwaliteit gaat. Complimenten hiervoor. Het is een prachtig product geworden waar jullie veel kinderen dolblij mee gaan maken. Het wordt ongetwijfeld een groot succes. Heel veel plezier met het groter laten groeien van Ivy & Loulou, wij blijven volgen!

ūüĎȬ†Ben jij ook¬†opzoek naar een¬†goede (re)branding?
ūüĎȬ†Liever (ook) een nieuwe¬†webshop?
ūüĎȬ†Of... een Golden ticket?