Scrollen door de Instagram feed van Sofia's Brocante is voor mij als thuiskomen. Bijna alle spullen herinner ik me van bij mijn oma vroeger of van de brocanterie die mijn ouders jaren lang uit Frankrijk meebrachten. Bijzondere theepotten, vreemde poederdoosjes, rozenkransen, bidprentjes en geslepen glazen. Je kijkt je ogen uit.
Toen ik eigenaresse Sofia sprak was haar tijd letterlijk op aan het reilen en zeilen rondom de verkoop via haar Instagram account. Een jaar of wat geleden was ze begonnen en nu barste deze manier van verkopen uit z'n voegen. Het was duidelijk hoog tijd voor een professionele webshop die zaken voor haar uit handen zou nemen met een bijpassende branding.
Wie is Sofia?
Bij Sofia's Brocante vind je unieke en authentieke vintage items, variërend van doosjes en verlichting tot accessoires en decoratie. Of je nu op zoek bent naar een prachtige antieke kandelaar voor je woonkamer of een bijzonder stuk porselein voor je collectie, bij de webshop van Sofia Angelique ben je aan het juiste adres. Zij snuffelt de beste adresjes en markten in Frankrijk voor jou door om de leukste stukken te koop te zetten op haar webshop (en live ook overigens).
Resultaat
Een merk from scratch opzetten vinden we bij SYSO ontzettend leuk om te doen, de opzet van Sofia's Brocante was dan ook een heerlijk project. Via Instagram werd online al veel verkocht, maar naar mate dat steeds meer werd, werd het te veel en vooral de logistiek ontzettend onhandig. Tijd voor een goede webshop en een mooie bijpassende branding. Zo toverden we Sofia's Brocante om tot een waar love brand.
Voor het 'verhaal' hoef je bij dit merk we niet ver te zoeken, elk product heeft een verhaal in deze shop en de herkomst spreekt vaak al voor zich. Hoe maak je dan toch van al die curiositeiten bij elkaar één mooi geheel? Dat hebben we gedaan door het rustig te houden, de streek van herkomst te laten zien en vooral Sofia's eigenheid tot uiting te laten komen.
De webshop is nu echt haar plek waar je niet alleen haar schatten, maar ook Sofia zelf terugvindt in de blogposts die ze over haar vondsten schrijft bijvoorbeeld. Het logo is om die reden als een soort brocante bordje of stempel. Iets wat je tussen alle spullen zo zou kunnen zien liggen. De fleur de lis is typisch Frans, maar ook absoluut een favoriet symbool van Sofia. En zo klopt het hele plaatje, van de lavendelkleur tot aan de symbolische fleur de lis en de webshop vol leuke verhalen en curiositeiten.
Golden ticket
Sofia ging voor een Golden ticket. Dat betekent dat ze SYSO VIP is en gebruik kan maken van al onze SYSO tools en dat we binnenkort beginnen met 1-op-1 business coaching om haar marketingplan uit te stippelen.
We stelden Sofia van Sofia's Brocante een paar vragen
Wanneer en waarom ben je destijds met jouw onderneming begonnen?
In juli 2020, midden in de Corona-tijd. Het was de vraag hoe het met de luchtvaart zou gaan in die turbulente tijd en besloot iets op te gaan zetten wat mijn passie is en waar ik een inkomen mee kon genereren.
Wat vind je zelf het/de allerleukste product(categorie) uit het assortiment?
Op de eerste plaats houd ik van gekke humoristische dingen (zie hiervoor ook Miscellaneous) zoals weerhuisjes, Bambi’s, kitsch, bijvoorbeeld n van die Italiaanse en/of Franse lijstjes, Barok lijstjes. Dat zij items met een knipoog. Gouden spiegels, waaronder kuifspiegels, maar eigenlijk allerlei soorten spiegels, altijd een zwak voor gehad.
Verder houd ik van vintage servies, vandaar dat het in overvloed te vinden is in de webshop. Glaswerk, kristallen glazen, oude winkel voorraadpotten,
apothekerspotten, schelpen, edelstenen, sieraden. Items met vogeltjes en bloemen. Ik houd ook van kleur en vrolijkheid. Gezelligheid vind ik ook belangrijk dus in de winter heb ik vaak veel kandelaren. Kortom: ik houd van de bezieling van oude doorleefde spullen. Je kunt beter vragen wat vind je niet leuk?
Wat heeft je doen besluiten SYSO in de arm te nemen?
De professionaliteit en de mooie websites die ze gemaakt hebben, oog voor marketingstrategie.
Waarmee ben je het meest blij als het gaat om de nieuwe webshop?
De gebruiksvriendelijkheid en professionele uitstraling. Het vertelt ook echt mijn verhaal, het is wie ik ben.
Mogen we weten wat de toekomstplannen zijn?
Groeien met Sofia’s Brocante door het toepassen van content marketing. Er gaat momenteel een hele nieuwe wereld voor mij open door mijn overstap van een verkoopfeed op Instagram naar een geavanceerde website. Daar zie ik nog heel veel groeimogelijkheden.
Zou je SYSO aanbevelen?
Jazeker. De afgelopen weken heel veel geleerd, en ik ben voor mijn gevoel nog maar bij het begin.
Dankjewel Sofia!
Alles was nieuw voor je en toch nam je een 'leap of faith'. Dankjewel hiervoor, we hebben hierdoor echt een merk voor je kunnen maken dat bij jou past. Jouw webshop is een plek waar ik nu zelf eindeloos doorheen kan klikken. Je oog voor de leukste spullen en detail is zo fijn en ik ben blij dat we daar een 'online thuis' voor hebben kunnen maken. Je hebt veel geleerd, maar pakt het ook met beide handen op, waardoor ik zeker weet dat die shop van jou gaat lopen als een malle! Heel veel succes en plezier met jouw prachtige onderneming.
Happlify, jouw happy shopping guide
Zo'n mooie shop mag natuurlijk niet ontbreken op de leukste happy shopping guide van Nederland en België: Happlify! En dus kreeg ook Sofia's Brocante een mooi plekje.
Happlify is een hard groeiende, kwalitatieve shopping guide voor vrouwen (30+ jaar) die een frisse en vertrouwde plek zoeken waar zij kennis kunnen maken met leuke, bijzondere en veilige webshops. Op het blog vinden ze inspirerende artikelen over lifestyle, positiviteit, leuke uitjes en recepten. Wil jij ook zichtbaar worden bij een groter publiek? Meer informatie vind je hier: Happlify samenwerken en adverteren.