Na vier jaar was de Cuteness webshop, met meer dan 1.600 kawaii producten, duidelijk uit haar jasje gegroeid. Eigenaresse Mai besloot daarom dat het hoog tijd was voor een verhuizing van Mijnwebwinkel naar Shopify. Die grote verandering ging gepaard met een complete rebranding. En dat alles mocht SYSO voor haar fixen.
En zo ontwikkelden we een gloednieuwe branding, verhuisden we de webshop van Mijnwebwinkel (inclusief die 1.600+ producten) naar een nieuwe, professionele en converterende Shopify webshop. Als je de (illustratieve) branding ziet kun je vast wel raden dat ik (Mariko) hieraan heb gewerkt. Voor het meer corporate en strakkere werk hebben we Mark in huis :)
Wie is Cuteness?
Cuteness is Mai Nguyen, een in Leeuwarden geboren en getogen onderneemster, creatieveling en moeder van twee kinderen, die haar liefde voor schattige spulletjes combineert met haar vaardigheden in cijfers en oog voor detail. In 2008 startte zij Cuteness, een webwinkel die kawaii producten naar Nederland en Europa brengt. Haar passie ligt in het continu uitbreiden van het assortiment met nieuwe, leuke en schattige producten om een glimlach op het gezicht van haar klanten te toveren.
Resultaat
Bij een branding project kijken we ook altijd naar de huidige markt. Welke concurrenten zijn er en wat doen die? Het is belangrijk voor een merk om vooral niet op de concurrent te lijken. Vervolgens leggen we het doel vast, kijken we naar de doelgroep, formuleren we de missie en kernwaarden en die verwerken we dan in de nieuwe branding. Dat is in het kort hoe je een love brand lading geeft. En dat heeft ervoor gezorgd dat Cuteness de huidige vorm en kleuren heeft: kawaii, speels en zoet pastel, maar niet te kinderachtig.
De nieuwe webshop
De nieuwe Cuteness webshop is gemaakt met Shopify, een gebruiksvriendelijke SaaS e-commerce oplossing die meegroeit met de onderneming en standaard is uitgerust met veel automatische marketing opties. Er is gekozen voor een uitgebreid en flexibel thema waar we alle kanten mee op konden. Zo heeft dit thema bijvoorbeeld een uitgebreid mega menu, wat belangrijk is voor grote catalogus zoals die van Cuteness. Ook heeft Shopify een blogfunctie, die we voor Cuteness hebben ingericht en de producten komen nu veel beter tot hun recht.
We stelden Mai van Cuteness een paar vragen
Hoe ben je jouw onderneming begonnen?
Van jongs af aan ben ik al dol op vrolijke, schattige artikelen. In mijn kinderjaren gingen we bijna jaarlijks op vakantie naar Vietnam. Daar keek ik mijn ogen uit, er waren daar zoveel leuke, schattige spulletjes verkrijgbaar. Ik nam altijd wel iets mee terug naar Nederland. Naarmate ik ouder werd, ging ik niet meer zo vaak naar Vietnam, en probeerde ik in Nederland schattige spulletjes te vinden. Zonder succes. Destijds (2007) werden er in Nederland weinig kawaii artikelen aangeboden en daar wilde ik verandering in brengen. Ik besloot een plan op te stellen en op 1 januari 2008 stond mijn bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Wat vind je zelf het/de allerleukste product(categorie) uit het assortiment?
Oh, dat is een lastige hoor. Ik vind heel veel leuk, maar als ik echt moet kiezen, dan vind ik de knuffels het allerleukst. En de stickers, haha.
Wat heeft je doen besluiten SYSO in de arm te nemen?
Na jaren van aanmodderen met Mijnwebwinkel was ik er ineens helemaal klaar mee. Ik wilde vooruit, maar met de tijd en middelen die ik zelf had, lukte het niet. Ik moest hulp inschakelen. Al jaren volg ik Mariko online. Ik vind dat zij zoveel kennis heeft van e-commerce en alles wat erbij komt kijken, en daarnaast is ze ook heel sympathiek, dus besloot ik SYSO in de arm te nemen.
Waarmee ben je het meest blij als het gaat om de nieuwe branding en webshop?
De nieuwe branding is geweldig! Het is mooi en vrolijk, maar niet kinderachtig. Ik kan er heel veel kanten mee op. Bij de intake hebben we besproken wat ik voor branding zou willen. Zelf vond ik het erg lastig te verwoorden, maar Mariko begreep mij meteen. Ze kwam ook al heel snel met het nieuwe logo, dat zij ontworpen heeft, en ik was meteen verkocht. Zo fijn! De overstap naar Shopify was een hele klus, omdat er meer dan 1.600 artikelen overgezet moesten worden, maar Mariko was heel behulpzaam. Ik kon alle vragen stellen die ik wilde, Mariko dacht altijd met mij mee. Ook nu nog kan ik haar vragen stellen over Shopify en dat vind ik zo geweldig aan Mariko (en haar team).
Mag ik van je weten wat de toekomstplannen zijn?
Hopelijk kan ik nog heel lang doorgaan met het verspreiden van kawaii goodies op de Europese markt. Dit vind ik het allerleukste om te doen. Met de branding en nieuwe shop kan ik in ieder geval nog jaren vooruit!
Zou je SYSO aanbevelen en waarom?
Bij SYSO ben je in goede handen, dus ik zou SYSO zeker aanbevelen. Als ik het over moest doen, zou ik weer voor SYSO kiezen. Jarenlang keek ik ertegenop om mijn webshop te verhuizen en toen ik uiteindelijk de knoop had doorgehakt en voor SYSO koos, baalde ik ervan dat ik het niet al veel eerder had gedaan. Mariko is echt goed in haar vak!
Dankjewel Mai!
We zijn dit project gestart in de eerste helft van 2022. We konden toen net even de producten verhuizen vanuit Mijnwebwinkel. De jaren ervoor was verhuizen vanuit Mijnwebwinkel vaak een ontzettend trage, veelomvattende, handmatige klus. Bij de webshop verhuizing van Cuteness moesten de producten nog handmatig worden getagd en nagekeken.
Inmiddels is het verhuisproces weer wat geëvalueerd. De shops die we nu verhuizen gaan compleet getagd en geredirect over. Als eigenaar hoef je dus veel minder te doen. Maar Mai, ik weet dat dat enorm veel werk wat en jij hebt dat fantastisch gedaan! Je had het systeem ook snel door en ging er vol voor. Dat is fijn om te zien.
Dankjewel ook voor je vertrouwen voor wat betreft de branding. Mede door deze vrijheid heb ik er iets van kunnen maken dat helemaal bij jou past. Het was ontzettend leuk om weer even te illustreren.
Heel veel succes en plezier met jouw mooie onderneming. Ik ben fan en blijf Cuteness graag volgen!